söndag 23 september 2007

Yankees

Jag har bara sett en enda baseboll-match live i hela mitt liv. Det var när vi i familjen Axelsson (the extended version) var på Shea Stadium för två somrar sedan och såg Mets lira. Då lovade jag mig själv att aldrig mer gå på baseboll eftersom den matchen höll på i tre timmar och slutade 0-1. Långtråkigt värre!!

Men sedan vi kom över hit har min syn på baseboll förändrats lite. I och med att Martin är en inbiten fanatiker som ser i princip två matcher varje kväll på tv så har även jag börjat bli lite mer intresserad. Så vi bestämde oss för att gå och se New York Yankees som ändå är stadens stolthet.

Igår kväll var vi på Yankee stadium för att se dem ta emot Toronto. Matchstart 19.05 och vi var på plats i god tid. Vi satt ganska högt upp men i helt rätt position, amerikanarna är rätt bra på att bygga läkatare. De är branta så även om man sitter högt upp så ser man väldigt bra!

Men redan efter ca 30 minuter av matchen tittade vi på varandra och undrade vad vi hade valt för match, det stod 0-0... Och så fortsatte det i 1.5 timme till, inga poäng :(
Sedan gjorde Toronto två poäng i 7e inningen och 2 till i 8e inningen. Så inför sista inningen ledde Toronto med 4-0 och folk började lämna stadion, det funderade även vi på men valde att stanna. Och tur var väl det för i 9e och sista inningen så hände det!! Yankees gjorde 4 poäng och kvitterade!! Glädjen på läktaren gick inte att ta fel på!

En baseboll-match måste alltid avgöras, får inte sluta oavgjord, så förlängning följde. Nu spelar man inning efter inning tills ett lag avgjort. Och nu var lagen tillbaka igen, i oförmåga att göra poäng. Matchen tog aldrig slut.... Jag funderade på att göra som tre-åringen framför mig som la sig på sin plats och sov gott, men jag var lite för stor för att få rum på ett säte! :)

Till slut fick även vi nog och bestämde oss för att åka hem utan att matchen var slut, då var klockan 23.40, vi höll bara ut i 4,5 timme! Väl hemma kunde vi se på tv att Toronto till slut hade avgjort efter 5 timmars spel, puh!

Får se om det blir fler matcher live eller om vi håller oss till tv:n då man har möjligheten att göra annat om det blir långtråkigt?! Men nu kan vi i alla fall sälla oss till "de coola" som varit på en Yankees-match :)

Just nu packar vi resväskan, för "Aruba here we come"!!
Väckarklockan står på 04.10 imorrn bitti, snark!

/Jessica

Näst intill fullsatt på Yankee Stadium
Jessica på läktaren

Martin på läktaren

Inga kommentarer: