måndag 28 april 2008

Lyxmannen är ingen vinkännare...

Fredagen blev riktigt trevlig. Tog tåget till Stockholm vid 13.30 och mötte upp min vän, vi kan kalla honom Dejvid, vid Medborgarplatsen 15.15
Han hade fixat biljetter till Vin & Matmässan i Älvsjö så vi tog pendeln dit.
Började med att äta typ 8 chokladmousse-efterrätter. Fifan va fint det är!
Prövade lite andra efterrätter också samt någon vanlig rätt innan vi styrde kosan mot spriten.

Fick köpa ett vinglas för 20 SEK sen var det bara att dricka på. För en man utan inkomst kanske detta är det perfekta upplägget! Jag får tacka min vän Dejvid för det och återgäldar honom med en vecka i New York där han får hänga i vår lägenhet. Tjänster och gentjänster.

En liten rolig sak om inträffade var när vi provat runt en hel del och var lagom lulliga. Kom fram till en monter där det stod en dam som inte pratade svenska, bara knagglig engelska och franska. Lyxmannan har läst franska i tre år och ju högre promillehalt han har i blodet ju mer kommer han ihåg av det hans franskalärare lurade i honom. Dejvid som har tyskt, svenskt och amerikanskt pass pratar också en del franska så konversationen flöt på bra och vi fick fin kontakt med damen. Fick därför extra mycket vin i våra glas av nåt vin för en 500 SEK flaskan.
Jag hade precis innan fått en fingrogg på nån annan monter så jag stod med mitt "spottglas" och mitt dyra vinglas i högerhanden och min grogg i vänster. Spottglaset användes enbart till att skölja ur vinglaset med, vi spottade självklart inte ut något drickbart!
Hursomhelst så står vi där och snackar och utan att jag tänker på det tar jag en klunk grogg då jag har två glas i högerhanden och enbart kan dricka med vänsterhanden. Då ser det ut som den franska damen ska dö. Hon höjer ögonbrynen och skriker:
"-My god" Sen löper hon iväg till sina kamrater som står en bit därifrån och börjar gasta nåt om att vi skändar hennes vin bla bla. Hon blir uppriktigt arg. Jag försöker inte ens snacka bort det utan lämnar rakryggat montern och låtsas som det regnar.
Dejvid dör såklart och skändar mig mer än vad franska damen gjorde. Surt.
Vinet var riktigt fint men jag kommer inte ihåg vad det hette tyvärr.

Efter detta avrundade vi med ett antal shots för att sen ta pendeln in till Medis och Kvarnen där vi mötte upp resten av gänget.

Blev en bra sittning på Kvarnen. Blev 13 pers till slut och alla är glada i spriten. Lyxmannen fick bjuda på 104 cl Fernet men fick sen ett sjysst åkband som gällde i alla barer i Stockholms innerstad så resten av kvällen var gratis. Fint.

Då vi började redan vid 16.00 var några av oss rätt slitna vid 02.00 så då fick det bli en bajenburgare och sen taxi hem till Rauken i Solna.

Var sen på ett finfint bröllop i lördags. Det kommer ett inlägg om det när jag får tag i lite bilder.

Nu ska jag och min vän P vara barnvakter åt lilla Carl Karlsson 5 år.


Hacke(från Örsås ursprungligen) och Fronna(Vingåker) vid middagen. Lite oklart vad de gör, kanske diskuterar de den klassiska NK´n...?


Projektledare Sandström och Lyxmannen tar en Bajenburgare vid 02.00. Ser FAN så slitna ut! ;)

9 kommentarer:

Anonym sa...

Skont att Sassa haller fanan hogt en kulen Sthlmnatt. Val kampat;). Hoppas att aldringen hade en fin afton. Borjar Marta redan se lite fet ut sa tidigt efter 30? Hur som helst ett stort grattis.

Mallis in real life sa...

Verkar som om vi varit på samma mässa!!

Anonym sa...

Det måste varit burgaren du blev så konstig på bilden...... kan väl knappast varit alkoholen/ K

Anonym sa...

Vem vann egentligen armbrytartävlingen... intresseflaggan vajar för fullt
/v

Anonym sa...

Fet? Vilka påhopp! Det är den risiga mobilkameran som Rauken har som gör att vi ser lite risiga ut på kortet.
Som K-ör mycket riktigt påpekar är det självklart inte spriten utan burgarna som var lite dåliga.

Mallis: Var du där på fredagen? Jah hängde mest bland efterätterna... Det fanns några ruggigt fina! :)

V: Oklart vem som vann, vakterna fick bryta då borden höll på att gå sönder. Moget? Nja..

Mallis in real life sa...

Jag var där på lördagen, men den mässan jag gick på hette Nordic Bakery. Jag käkade grymt många efterrätter jag med!

Anonym sa...

Synd att man inte var hemma i Sverige och hann traffa paret nu nar ni ska vara borta ett tag till. Fast da har man forstas en anledning att aka till New York en gang till...
Vi har kommit tillbaka till Bangkok och Thailand och det kanns som att komma till nagot rikt vastland efter Indien. Underbart!

Anonym sa...

Där ser man vad Fronna egentligen vill göra med mig när jag inte ser. Alltid ett hugg i ryggen...

Skönt också att få en uppfattning om vilken tidpunkt man gick hem. (Det är mitt Coke-glas det fjärde på bordet.)

/Hacke

Anonym sa...

Fronna har alltid varit en backstabber nu fick du det svart på vitt Hacke!

Ja det var inte fel att gå hem i tid. Var ändå riktigt sliten fram till lunch... Man blir inte yngre!