tisdag 11 december 2007

Fredrik Karlsson - Outletkungen

På allmän begäran publicerar vi nu den artikel som var med i förra numret av pappersupplagan Magazin24.se
Den är skriven av Magazins nyhetschef Carl "Tuborg" Juborg. Maila han med synpunkter på carl@magazin24.se

**********************

TALLINN. I en nyrustad luftig butikslokal - två kilometer från stadens 800 år gamla stadskärna och Alexander Nevskij-katedralen lanserar köpingsbon ett helt nytt koncept i Estland - och hela Baltikum. Samtidigt som isiga vindar blåser in från finska viken - ja i samma sekund skakar delägarna hand med butikscheferna som ska driva butiken i staden Viljandi. "StarOutlet" - är ett koncept som är helt nytt i öst och som enligt entreprenörerna har möjligheterna som krävs för att breda ut sig. Magazin24 har besökt den förre medarbetaren hos Hästens Sängar AB - Fredrik "Kalle" Carlsson, 29 - som berättar om esternas smak för mode, steget från sängar till kläder och onyktra ishockeymålvakter. Och "Outlet"-satsningen, det är bara ett av många pit-stop i karriären.
– Vi får se hur det går. Vi tror på konceptet men drömmen för mig är ett vaktmästarjobb på Kristinelunds sportfält, det vore guld, vet du hur man söker dit?, skrattar Kalle.

Brrr. En kylig estnisk huvudstad möter upp. Varmare är det i Fredriks trerummare i utkanten av Tallinns äldre kvarter. En trimmad Audi 90 tar oss till Baltikums enda outlet-butik, ett stenkast från det stora köpcentret Kristine Kesku. Där håller han hus - sju dagar i veckan, butiksägare Carlsson. Tillsammans med delägaren Tanel Udal, vän sedan gammalt, sänds det i väg klädordrar från kontorsbordet i ett gemytligt skrymsle intill butikslokalen. Tanel hälsar glatt på journalisten från väst.
– Gör oss till hjältar, det kan vi behöva... Men sanningen är den att affärerna, sedan starten i slutet av september, har fortlöpt över förväntan. Den 14 december öppnar ägarparet Carlsson/Udal med kollegor - Baltikums andra "Staroutlet-butik. "Kalle" - han är inte det minsta pirrig.
– Vi tror på konceptet som sagt. Det tar ett tag innan esterna vet vilka vi är, inte bara genom reklam utan från mun till mun. säger han och ler.

Men "Kalle", från inköpare på Hästens Sängar AB, till outlet-ägare. Hur halkade du egentligen in på det här?
– Jag kände att jag ville göra någonting nytt helt enkelt. Jag hade varit på Hästens i tio år. Jag hade det jättebra, utvecklats och sett mycket av världen. Har rest mycket tidigare, två till tre veckor i månaden året om. Till slut kändes det rätt att göra nåt och då blev det det här...

Du kände Tanel Udal via bekanta i Estland?, han är advokat till vardags och du inköpare med entreprenörssinne. Jag tänker på pizzabagaren "Kalle" Carlsson bland annat. Hur bestämde ni er?
– Jag var över hit på semester och då började vi spela upp det. Det kunde inte vara en så dum idé. Det fanns inget sådant här koncept i hela Estland och Baltikum. Vi spånade lite i det, började kolla lokal och kolla över varumärken.
– Sedan var det så att vi sa, "nu kör vi", i slutet av juli till varandra, och på den vägen är det...

OK. Hur är esternas modemedvetenhet?,det finns ju myter om att folk inte kan klä sig i öst?
– Men den är bra. De är lite som svenskarna, visst är de medvetna om hur de ser ut, även fast modet ser annorlunda ut. Sedan är det så klart annorlunda på vischan mot inne i staden.

Berätta om "StarOutlet" och ert koncept?
– Vi kör märken som Adidas, Nike, Fila, Energie, Miss Sixty med flera. Förutom de har vi även Levis, Wrangler, Diesel samt Panama som är vårt egna märke. Plus att vi kör IKEA-koncept, viss gångväg i butiken. Så kallade "Shop-and-shops". Precis som IKEA. När du kommer in möter du hela Nikes koncept. Och vi har haft representanter från märket som varit med och inrett butiken. De fick inreda precis som det skulle gynna dem själva, och i sin tur oss.

Hur gynnar det här "shop-and-shop"-konceptet kunden, och er då?
– Det blir en helt annan känsla i butiken. Vi har delat upp det. När du kommer in i en shop-and-shop, så får du känslan av, att det är en enskild butik, vi testar sedan får vi se. Men just nu verkar kunderna gilla det.

Den 14 december öppnar ni er andra butik, strax utanför Tallinn i Viljandi, berätta?
– Japp. Den nya butiken ligger två timmar utanför Tallinn, ungefär 100 kvadratmeter. Senare kommer vi att bygga ut till 300 kvadrat i februari, mars någon gång. Vi vill ju utveckla vårt koncept StarOutlet och bygga ut den till en kedja. Och vi har våra kontakter som vi känner sedan tidigare, som ser att det är ett lyckat koncept.

Men hur tänker du och ni, när ni rätt snabbt utökar antalet butiker i en stad, där ni inte vet ett skvatt om utbudet?
– När vi bygger ut i mindre städer, så ser vi över hur utbudet ser ut i städerna. Är det så att det finns mycket sportmärken så satsar vi på någonting annat just i den staden. I den staden vi öppnar i december, kommer vi att lägga fokus på nåt vi kommer vara själva på, "casual style", kostym, jeans och skjortor. I den staden har de tidigare åkt tolv mil för att handla jeans liksom.

Blir det ytterligare butiker i Estland eller kanske i hemlandet Sverige?
– Det tror jag mycket väl att det kan bli. Går detta bra, då finns alla möjligheter.

Tiden på Hästens, om du ser till dina erfarenheter du skaffat dig där, sedan 1997 - för att sen ge dig i klädbranschen, vad tog du med dig?
- Allt. Det har varit kanon. Från början var vi 40-45 anställa, 1997, när jag började. Nu är det typ 250 anställda. Man har varit med om en lång resa och lärt sig hur mycket som helst. Jag började med att spika säng och sedan blev det inköpare till slut. Vi får se om det fungerar här, annars flyttar jag hem. Vi har fått mycket hjälp och branschen har inte varit svår att komma in i.

Varför pratar du hemlängtan?
–Man saknar ju hemmet. Nära och kära, familjen, tjejen. Alla vänner. Hockeyn. Polarna nere i ishallen, det betyder mycket. Borta bra men hemma bättre. Jag har rest så mycket tidigare men nu är det så mycket permanent. Men om det här börjar rulla så kan jag åka hem lite mer. Jag- vi vill ju driva det här. Och ge det en tid. Allt har sitt pris och är alltid till salu, ska vi komma i håg.

OK, men vad är det som talar emot att ni inte lyckas med lanseringen av konceptet?
- Emot, hmm det är väl att det är svårt att hitta hit. Hur vi ska köra marknadsföringen och att få folk att förstå vad outlet är. Folk frågar ju "vad händer när rabattpriserna är över, vad blir det för pris då?". Grejen är ju att outlet alltid är rabatt. Det gäller att bygga in "mindsettet" vad det är som gäller med outlet. Turisterna ska också de hitta hit. En taxi hit, tja 40-50 kronor från turistnästet. Vi samarbetar redan med ett gäng bussbolag som kör en repa där ett stopp hos oss ingår. Senare kommer vi även köra igång outlet-resor från Köping. Via buss eller flyg.

Men du jobbar inte bara. Dina hockeykunskaper fick du nytta av snabbt. Om än dock på rätt låg nivå.
– (Fredrik skrattar) jag kan inte bara jobba utan var tvungen att göra nå annat. Killen som har hand om Adidas i Baltikum bjöd ner mig på en ishockeyträning. Vi spelar matcher på träningstiderna. Varannan vecka hemma och borta. En gång spelade vi första perioden i vår hall och sedan fick vi byta hall för den andra perioden på andra sidan av Tallinn, eftersom träningstiden tog slut...

Du är spelande tränare i ert lag, Rimi. Vad kan du säga om nivån?
– U-13, U-14 kanske, någonstans där. Om Hallsta var dåliga för några år sedan i hockeytrean, oj de var bra jämförelse med oss. Helt otroligt. Vi är så dåliga. Vissa får jag lära ut offside till. Och på träningen när jag sköt slagskott i plexiglaset, då stannade hela träningen.

Så det är ingen av hockeyspelarna som sticker ut och är OK?
– Nä. Ryssarna som varit bra tidigare hade varit bra på bröllop i tre dagar. Så målvakten och spelarna var lite "groggy". Sen är alla som golfspelare, de är sjukt inbitna. Åkyta hit och bästa klubban dit.

OK, hockeyn verkar du trivas med. Men vad är då mer bra med Estland, varför går det trots hemlängtan att bosätta sig här?
– Det är en spännande satsning vi gör och Tanel...ja,vi har ett bra samarbete. Sedan är det kul att se hur långt vi kan nå. Man har ju ett mål att kunna bli lyckosam här. – Sen är Tallinn fint, de äldre delarna är fina. God mat och billig dryck som de flesta känner till...

Hur ser framtiden ut för Fredrik Carlsson, någon ny bransch att kliva in i?
– Det varar inte för evigt det här. Sen blir det hem och jobb på sportfältet på "Krillan". Men hät just nu är det hårt arbete som gäller, då kostar det. – Ett jobb på Kristinelunds sportfält...pengar spelar inte någon roll för mig. Det är drömjobbet. Det vore guld.

FAKTA/Fredrik Carlsson
Ålder: 29
Civilstånd: Sambon Veronica
Förebild: Martin Andreasson
Bor: Köping/Tallinn
Aktuell: Butiksägare för två Staroutlet-butiker i Estland. Tallinn och Viljandi.
Klubbadress: Rimi, Tallink
Hemsida: http://www.staroutlet.ee/


Carl "Tuborg" Juborg, nyhetschef Magazin24


Fredrik "Kalle" Karlsson. En rolig anekdot är att han senare samma kväll som detta kort togs sågs på Hantis i Köping med denna utstyrsel.

Inga kommentarer: