tisdag 25 mars 2008

Gästbloggare 2 - Blaren

Vår andra gästbloggare är en man från Arboga, den lilla byn i Köpings utkanter. Mathias "Blaren" Johansson får äran att skriva några ord.
Smeknamnet Blaren har han fått för att han är extremt lik en Blare i kortspelet Chille.

Marta har en längre tid tjatat om att jag skall gästblogga hos lyxmannen, jag har kategoriskt tackat nej. Men till slut orkade jag inte stå emot längre och nu skall inlägget avrapporteras.
Jag tänkte berätta om hur jag lärde känna Marta, i samma veva stötte jag också ihop med Fredrik ”Kalle” Karlsson som i texten kallas Kalle.

För många år sedan, närmare bestämt 10, började jag min karriär på en sängfabrik i KAK (Köping-Arboga-Kungsör). Jag inledde min bana granne med avdelningen där Marta och Kalle jobbade. Ganska snart förstod jag att Marta och Kalle styrde avdelningen, de var någons sorts ikoner för de andra. Kalle som arbetsledare, Marta som Kalles högra hand. Det stod snart klart för mig att arbeta hårt, det var inget någon av dem gjorde men det såg ut som att de gjorde det. Marta kunde gå med ett resår från ena sidan av fabriken till den andra i nästan åtta timmar allt medan de andra slet som djur på avdelningen. Kalle pratade i telefonen hela dagarna, men vem han pratade med visste ingen.

Jag drar mig till minnes ett tillfälle där Kalle och Marta lekte kurragömma, Kalle, finurlig som få, gömde sig i en hög av sängmaterial men just då kom ett besök utifrån på rundvandring. De hittade Kalle i högen. Men Kalle fattade sig snabbt och berättade för dem att det är viktigt att inventera rätt, jo det förstod gruppen och Kalle sög åt sig berömmet från chefen som visade gruppen runt.
Tejpbollar och andra saker stod alltid högt upp i deras practical jokes med övriga anställda.

Jag är därför glad för Martas skull, att det gått bra för han. Han träffade tjej, flyttade till Sthlm för att sedan flytta till New York. Coolt säger jag och grattis.
Kalle rullar det också på för (Ja inte är han smal längre/Marta). Av många olika anledningar har vi inte haft så mkt kontakt på senare år ( läs dom har säkert tagit avstånd och hållit sig undan från mig ) men så började Marta blogga och Kalle fick jag tag i genom Marta. Nu har vi bokat middag på Restaurang H i Köping den 23:e april. Då ska vi slå våra kloka huvuden ihop och snacka om gamla tider.

Det dyker upp en sak till jag måste berätta om! Jag träffade Lennart ”Liston” Söderberg, gammal fotbollstränare till Marta. Jag frågade honom om han kom ihåg Marta, ” Martin ja, haha, ja det var en kul kille, lite lat, men stor talang” sa Liston och log. Jag såg att han tyckte bra om Marta.

Denna text är skriven med lite ironi, jag har säkert kommit ihåg fel om vissa händelser, överdrivit lite.

Vi tackar Blaren för hans inlägg. Idag är han en 2-barns farsa som driver Sova-butiken i Västerås. Ska ni ha en säng så har Blaren lovat att om ni går in i butiken, tar av er i bar överkropp och skriker "Blaren är kung!" så får ni 10% på valfri säng.
Angående att jag och Kalle arbetade lite sämre än andra på en Sängfabrik i KAK-området väljer jag att svara "inga Kommentarer". Vi kan dock konstatera att Gavel-avdelningen, där en viss Blare arbetade, aldrig har gått så bra som när han gick vidare i karriären.
Både jag och Kalle tycker också det är kul att Blaren ska bjuda på en helvkäll på Restaurang H i Köping. Varken jag eller Kalle har ju någon inkomst medan Blaren har en helt egen affär så det är klart han ska bjuda.
Angående Liston Söderberg så kan jag bara säga att han och jag kom alltid bra överens även om vissa andra avskydde honom. Även Fredrik Karlsson var en av Listons favoriter hur nu det gick till. Vill minnas att Micke Wehrn också var en Liston-favorit
Ni kan läsa om Blarens fiskehistorier här


Här ser ni den slående likheten mellan en Blare och Mathias Johansson.

26 kommentarer:

Anonym sa...

Kul, Blaren! Affärsresa för en viss sängtillverkare snart?
Vill bara spinna vidare på Liston som jag träffade året efter han tränade Marta. Match på Wennströmska, V-ås mot ett grönt :) lag. Skall läsas med grym Sthlmska. " Så där ja, tryck till den där j-a gröningen" Vi vinner matchen med 4-2.
Bekräftar att Marta och Kalle lekte en hel del för 10 år sedan. Vad säjs om att ta varsin telefon och gå och gömma sig, sedan ringa upp och smyga på varandra tills man upptäcks. Haha svunna tider. Marta är mogen nu!? Ööhh

Anonym sa...

Hörru IS, ni var bara avundsjuka på madrass för att vi hade så förbannat mycket skoj på säng! ;)

Anonym sa...

Japp Affärsresa snart, mindre än 2 veckor kvar. Skall du med ?

Anonym sa...

Fan, lever Blaren....Marta om jag läser det rätt så har du gjort större avtryck i arbetslivet än på fotbollsplanen;-) Kan för övrigt bara bekräfta det som står om Blarens insats på gavelavd!!/K-ör

Anonym sa...

Gaveltiden var grymt stressig....
Vore kul om ni skrev med erat namn.
Men ni är väll fega.
// Blarn

Anonym sa...

Ska inte med på affärsresan :) skönt att slippa alla drinkar, solen, badet, och jobbiga säljare som tror man vill köpa deras gniddesäng för dyra pengar.
Jag kan bara bekräfta att Blaren tillsammans med P-born tog den gavelavd till en ny nivå, kanske inte den högsta men ändå.
K-ör gjorde väl ingen lycklig heller på den tiden, blev det bestående men av limmet som användes på din avd?

Anonym sa...

aha, nu vet jag vem k-ör är. Haha runes sämsta forward genom tiderna !!!

// blaren

Anonym sa...

Blaren, ingen kör med sina riktiga namn. Det är ett helvete att lista ut vem som är vem ;)

DU är helt rätt ute i denna diskussion dock. En gammal sur Runeforward går under namnet K-ör.

Anonym sa...

Var han inte lite bitter sista tiden på ställbart ?

// blarn

Anonym sa...

Mathias.....säger bara suck suck Peborn ökdade produktionen med 300% efter dig!! För övrigt så har Kungen på ställbara, som för övrigt slutade sin karriär på madrass;-) spelat i KSK,Rune och sedemera KBK!!!Sug på den du BLARN..../ Stefan Karlsson i Kungsör!! See ya boys måste kolla BRA-SWE

Anonym sa...

Ställbara och Gavel låg väl i luven på varann även för 10 år sen? Det verkar fortsätta...

Anonym sa...

Marta säg bara till när du vill ha över en gammal A-lags spelare (som numera bara tillhör det andra A-laget) å kröka ordentligt... Blaren hade väl det på g med Grodan om jag inte missminner mig lr var det Kalle?!?! Fan minnet börjar svika efter alla år med alkoholen/Stefan

Anonym sa...

Hahah kul med gamla uvar som dyker upp. Saknar bara att Stange, truckdriver dyker upp

Anonym sa...

Is är vem?!?! Limet skda v a mmenr dy???/Stefan

Anonym sa...

IS är en viss Mikael Whern.

Stange har jag inte sett på några år, det var fanimej en legend, en av de första med mobilhölster!

Anonym sa...

Kan tyvärr ej släppa det! Var det Baren lr Kalle som var på g med Grodan?!?!? Båda sprang mycket uppe på kontoret men vem var det av dem...../stefan

Anonym sa...

Har hört om en tveksam trekant efter en brännbollsfest som avbröts av att Grodan kom ut i trädgården med läderpiskan....Minns jag fel?
Tveksamma stavar dök också upp...trevligt :)

Anonym sa...

Stavarna och piskan minns jag också..... men trekanten?! ;-)
/Stefan

Anonym sa...

shean och haugdahl

Anonym sa...

Lägg ner snacket om att jag varit där. Har haft min fru i många år nu.

Blir whern med den 23

Anonym sa...

ja just ja dom ojkarna var det. Men Blaren blir du sur?! De e ju bara sköj!!

Anonym sa...

23?
Vad händer då?
Troligtvis kommer jag eftersom jag ser detta som en inbjudan

Anonym sa...

Rest H

Anonym sa...

Fest? Poker? Kommer från Egypten då :) så jag borde vara på g då

Anonym sa...

Jocke Stoor

Anonym sa...

:) Kul, hahahahah
Hela vägen till banken blir det snart.......