måndag 3 mars 2008

Mikael Whern på besök

Idag vid 10.50 ringde det på dörren och min gamla vän Micke Jonsson, eller Micke Whern som han numer heter, stod utanför dörren. Den gamla legenden har varit i Orlando på kurs och bokade då in ett par dagar i New York.

Jag och Micke lirade fotboll ihop i Köpings FF samt arbetade på Hästens Sängar under ett par år i slutet på 90-talet. Vi var jäkligt tajta och festade ihop mängder med gånger. Kulmen nåddes när vi åkte 14 dagar till Kos 1998. På nåt sätt ändrade det våra liv när vi vaknade upp på stranden utanför Systembolagets bar på Kos sommaren 1998. Vi var båda rejält fulla när vi vaknade upp vid 09.00 och kunde knappt gå men tog oss till hotellet och sov ett par dagar. Vi blev män den natten kan man säga.
Micke är en rak och ärlig person som alltid säger vad han tycker, mycket lik Martin Pennerborn som också arbetade på Hästens under ett par år från 1997 och framåt. Vi har alltid kommit bra överens även om vi gled ifrån varandra i början på 2000-talet när han gifte sig med den underbara Ulrika Whern och jag flyttade till Stockholm för att bo med min favorit, Jessica Axelsson.

När jag var hemma i Köping igen i November så ringde jag Micke och frågade om vi inte skulle ta en långpromenad och snacka lite. Han var på och nu är vi tajta igen känner jag.
Vi tog idag en långpromenad över Brooklyn Bridge idag, vidare runt downtown Manhattan, Wall street, Ground zero, Chinatown sen en lunch i Little Italy. Delade på en karaff rödtjut innan vi pinnade vidare till Flat-Iron building. Där tog vi tunnelbanan hem för att se solnedgången från vår balkong.
Ett par pavor rött på balkongen är så jäkla fint. Idag har vi haft 12 grader varmt och ingen blåst så det har varit superskönt i solen.

Nu dricker vi lite sprit. Micke dricker nån risig OP vi har kvar medan jag dricker Whiskey. Ska strax gå ner mot Times Square för att se hur det ser ut en helt vanlig kväll i Februari. Imorgon blir det en seg morgon.

Vi har för övrigt beställt en Canon Eos 40D med 17-85 objektiv idag. Exakt den här kameran blev det. Nu jäklar ska det tas bra bilder!

Till sist undrar jag om det är nån som arbetar eller har arbetat på Hästens Sängar i Köping som läser denna blogg? Skriv gärna en kommentar isåfall! Jag ser alltid tillbaka på den tiden när jag arbetade på Hästens med stor glädje. Vi hade grymt kul även om vi inte alltid producerade så mycket ;)


Micke på Brooklyn Bridge


Den allt mindre muskulöse Whern med frihetsgudinnan i bakgrunden.


Klicka på denna bild så ser ni ett par arbetare högst upp. Tveksam arbetsplats!


Micke utanför Supreme Court. I filmen Wall Street så är detta platsen där Charlie Sheen kliver ut i slutscenen.


Vi tog en lunch i Little Italy. En karaff rödvin fick det bli. Skönt med uteservering!


Marta och Micke vid Flat-Iron building.


På balkongen med självutlösare, vad har karln för mössa?


Micke med utsikten från vår balkong.


Detta kort har Micke tagit vad ser denna kaktus ut som?


Micke med sin kvällsgrogg, en sjuttis OP. Stackarn vet inte vad han dricker...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har gjort det....;-)) Är det pga av åldern Micke fått glasögon lr sprang han in i för många när han spela fotboll ;-)Två tunga gamla Kff spelare i New York, ni måste äga stan totalt!! / K-ör

Anonym sa...

Nä det blev inte mycket gjort, vi snodde väl mest godis och dricka på utställningen... Som vi snaskade på ute på kalllagret;-)Men kul hade vi och Perry.... /K-ör

Anonym sa...

Nu kommer du tillbaka Micke!

// Perry & Dominique

Anonym sa...

Micker kommer inte tillbaka förrän måndag i nästa vecka Perry.

K-ör: Det gjordes inte många knop på kallagret den sommaren ;)

Anonym sa...

My old friend gregory... som min vän Micke Whern brukar säga efter några groggar.
Marta.....du svingar för mycket utifrån och in när jag ser på dina golfslag i filmen....tänk på det.
Micke...du måste säga NO ibland:)
Tick Tick låter det i Mickes öra hela dagarna...är det tinnitus måntro?
Nä ...ha det bra grabbar, jag skall på träning och lära mig "nicka"
COO Rolf

Anonym sa...

Ja jävlar vad roligt vi hade på den tiden "le onion", "sten,sax,påse" eller sköldpaddan, brunnen bara för att sätta dit Gullbo i tagelrummet.