tisdag 25 mars 2008

King James eller King Kong

Det rasar en het debatt här i US and A angående den svarta mannen och hur han framställs i media. Lebron James eller King James som han kallas har som tredje man någonsin hamnat på omslaget av Vogue. Han gör Richard Gere och George Clooney sällskap i en exklusiv skara män. Frågan är hur han ser ut på bilden egentligen?

Det är den legendariska fotografen Annie Leibovitz som tagit bilderna. Hon arbetade länge för magasinet Rolling Stones och var den som tog de sista professionella bilderna på John Lennon.

Många menar att den svarta mannen alltid framställs som ett muskulöst monster. Medan de vita superstjärnorna alltid syns i snygga kostymer eller andra sjyssta kläder så får den svarta mannen alltid posera i shorts och linne för att visa sina muskler.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om detta. Lebron måste ju trots allt ha godkänt bilderna själv innan de publicerades. Jämför man en random bild jag hittade på nätet på King Kong så inser man att det är den bilden de ville efterapa (humor?).
Det som gör det hela ännu mer intressant är att tjejen på bilden är Gisele Blumchen som är ihop med US and A´s kanske mest kända vita idrottsman, Tom Brady.


En bild jag knåpat ihop där ni kan se liknelsen...

7 kommentarer:

Anonym sa...

Den första frågan är hur uttråkad du börjar bli på dagarna Martin. Lusläsning av damtidningar känns ytterst tveksamt.

En annan fråga är om Gisele är nöjd med "dunkkortet" (bild 1 i bildserien som kan ses på vogues hemsida). Tveksamt att det hamnar i hennes portfolio.

En ytterliggare fråga är om Vogue överhuvudettaget är nöjda med bildserien. Känns på något vis inte som 2008 (skall dock tilläggas att jag inte riktigt vet vad som är 2008 i modevärlden). Min reflektion är hursomhelst att Annie L kanske inte skall ägna sig åt sportfoton utan överlämna dessa till Conny Sillén i framtiden...

/Olle Bergh

Anonym sa...

Jadu Olle jag nöjer mig med att konstatera att det inte var jag som kom glidande i ett par ytterst tveksamm jeans inhandlade i någon Turkisk badort.
Nuff said ;)

Anonym sa...

Var det före eller efter 12 du läste Vogue? Har hört att det är kört om du inte har påbörjat dagens lista innan 12. Och då har du ju all rätt att läsa modetidningar. Eller?
/V

Anonym sa...

V jag läser inte Vogue. Olle Bergh far med osanningar. Såg det på morgonsporten en dag.
Men annars har du rätt. Åstadkommer jag inget före lunch så skjuter jag upp det uppgifter jag ev har till morgondagen.

Anonym sa...

ZZZZZZZZZZzzzzzzzzzz.....

//P

Anonym sa...

There is always a morgondag som det heter på swengelska
/v

Anonym sa...

Har du skickat brevet?! ;)
//gärdan