tisdag 26 augusti 2008

En Rauk och en tom mjärde

Vår vän Rauken är en skön karaktär. När han får för sig att göra nåt så börjar han alltid i fel ände kan man säga.
För ett par år sen skulle han börja åka crossmotorcykel fick han för sig. Istället för att ta MC-körkort, köpa cross och börja träna började han med att köpa alla crosskläder han kom över. Han hade crosstövlar, crossbyxor, crosströjor, ryggplattor och en riktigt dyr, ny, crosshjälm. Det landade väl på en bit över 10.000 SEK. Han läste sen på om cross på internet och kunde till slut mer än en normal tävlingsförare om själva sporten.
Han körde sen aldrig cross. Inte en enda gång. Nu ligger kläderna på vinden och skräpar.

Sen familjen Axelsson köpte stuga här i Lövsjön så har Raukens fokus varit på fiske. Han har börjat läst på om det på internet och kikat på en massa tv-program om fiske. Han har också köpt på sig en stor fiskelåda och sisådär 7.000 olika drag. Han har tom fiskehandskar och en fiskebatong som man slår i huvudet på fisken så den dör. En sån hade jag aldrig sett innan jag kikade i Raukens fiskelåda. Han har numer tre olika fiskespön och den senaste linan man ska ha. Han har kort sagt ALLT du kan tänka dig.

Påläst är han också den där Rauken. Han dammsuger internet efter information om hur man fiskar och vad som kan fungera i de vatten vi fiskar i. Det är därför svårt att säga emot honom när han säger att vi ska pynta mjärden full i löv. Jag har knappt sett en mjärde så självklart litar jag blint på detta fiskeorakel.
Idag när vi var och vittjade vår mjärde var den såklart tom. Löven satt kvar men fiskarna verkade inte gå på den lätta. Rauken har nu fått lite huvudbry men skyller på att jag satte dit löven fel på min sida. Vi fick ju varsin sida. Jag satte dit löv och Rauken ett par kvistar. Han hävdar att mina löv skrämmer bort fisken och ger mig onda ögat.

Nu vet jag jag tack vare er läsare att detta med löv inte funkar. Istället ska jag föreslå majs/mjölbollar i en liten plastpåse. OJ! vad förvånad han ska bli när vi får fisk med det och inte löv. Hans värld kommer falla samman.


Som väntat en tom mjärde. Mitt fel tycker Rauken...


Här har ni hans fiskelåda. Notera framförallt batongen högst upp som han viftar hejvilt med så fort vi får upp minsta abborre. Fiskehandskarna låg på tork så de kom ej med på bild.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Hr Lyxman och en särskilt hälsning till Hr Rauk.

Fantastiskt att få läsa om Hr Rauks entusiasm, och jag får en tår i ögat över träffsäkerheten i Hr Lyxmans skrivkonst. Jag får också en känsla av bitterljuv igenkänning när jag läser vidare om "att snöa in" och ser mig själv sitta och putsa på fiskelådan.

Själv har jag allehanda samlingar av midiklaviatur när jag trodde mig blir rockpianist, kamerautrustning som används vid tillfälle (läs aldrig), elgitarrset, 4 andra gitarrer.

Dock dök en replokal upp och stoppsladdade framför mina fötter där jag och ett par kamrater låtsats vara ett band, nån gång i månaden. Vi spelar enkla ackord, snusar och dricker folköl. En och annan tjyvrök i parkeringshuset bredvid. Så med dessa rader uppmuntrar jag Hr Rauk, jag vill på något sätt ge mitt stöd för ditt tveklösa engagemang, ditt sätt att huvudlöst kasta dig in i ditt intresse. En dag, en dag kommer du att plocka fram din crosshjälm och ta tjuren vid hornen, kanske rentav starta en crossklubb. Engagera mera!

Lyxman Wanna Be

Anonym sa...

Skönt att man får stöd, att man inte är ensam :-)

Lyxmannen va ändå snäll då han inte tog upp mina kameror eller gitarrer.

/Hr Rauk

Anonym sa...

haha vilka fiskesaker !!! börja shoppa rejäla saker. www.cwc.com

Buster Jerks multirulle kort styftspö
// Blaren

Anonym sa...

Haha, jag har köpt alla drag på Rusta/Biltema/Jula o clas ohlson. Allt för bästa kvalle ;-)

Jag har iallafall skaffat mig bättre linor nu än va som ligger i lådan.

/rauken

Anonym sa...

gott jobbat, sen är det bara catch and release som gäller.

Skitfiske framöver

blarn

Anonym sa...

Fan, nu har vi dragit abborre i 2 dagar. Nappar finfint på små svarta spinnare.. Mycket vackert!

/rauken (Mr Biltema)

Lyxmannen sa...

Wanna Be Lyxman: Jag gråter när jag läser din kommentar! Klockrent!
Alla verkar ha velat bli rockstjärnor när man gick på högstadiet eller nåt. Det var ett jäökla jagande efter replokal som bara användes som festlokal.

Faktum är att Rauken har en elgitarr som han spelar på en gång om året på sin höjd. Den glömde jag nämna ;)

Jag ser fram emot den dagen Rauken startar en crossklubb. Det skulle var sååå stort!

Annars rullar på med fisket. Kani nte misslyckats längre efter att jag numer ignorerar alla Raukens tips och kör mitt eget race med de tips som gubben i fisekaffären kom med...