torsdag 7 augusti 2008

Lyxman visst - men också mycket vardagsslit

Jag läser lite kommentarer till det föregående inlägget. Folk gråter av avundsjuka över mitt upplägg som Lyxman. Jag vill bara meddela att det är mycket slit också!

I en veckas tid har jag nu släpat på Tove och Johan runt Manhattan.
Tvingats guida dem över Brooklyn Bridge som jag ju gått över 20 ggr nu.
Visat dem alla möjliga affärer och själv känt mig tvungen att shoppa trots att jag snart har allt man kan tänka sig.
Tvingas softa i Central Park en varm och skön sommardag när jag inget hellre vill än att få jobba lite i ett regnigt Sverige och veta att nästa semesterdag är kring jul. Fyra månader bort.
Dragit runt på diverse restauranger och rooftop-barer trots att jag helst ville ta en tidig kväll och få sova ut lite.

Idag blev jag också väckt 06.37 av Jess som sa att jag måste stryka hennes kostymbyxor. Bara att kliva upp i ottan fast jag egentligen hade sovmorgon. Så tänk på det ni som tycker jag har ett alldeles för bra upplägg, det är många tidiga mornar och mycket slit för i princip minimilön!

Nu drar jag och lirar lite golf som plåster på såren.


06.37 en torsdagsmorgon tvingas man upp och stryka. Det är inte ett Lyxmanna-liv. Var är facket när man behöver dem?

21 kommentarer:

Anonym sa...

Brorsan: som vi alla vet älskar du att guida runt folk, softa, äta god mat på restauranger och att dricka vin/drinkar :))
Jessica: Bra att du sätter han i lite arbete!! Du har mitt fulla stöd:))
Ses snart!
Kram J

Jessica sa...

Till alla er tjejer där ute, det här är det bästa med att ha en lyxman hemma, se till att skaffa er en om ni inte redan gjort det! :)

Anonym sa...

Nu är det dags att slå näven i bordet å visa vem som bestämmer!!!Du kan ju bli trött i armarna, vilket går ut över golfen!! /K

Jessica sa...

K: Haha, jag började faktiskt stryka innan Martin sa "Det där gör jag". Jag tror han ville värma upp lite inför eftermiddagens golfrunda.

Hur som helst, gulligt av honom var det!!

Anonym sa...

Lite härligt ironi är ju aldrig fel..
Njut på bara..

Mallis in real life sa...

.....vad är en bal på slottet?

Anonym sa...

tja igen, en liten fråga, hur klär man sig när man typ ska ut o äta eller kanske slinka in på 230 fifth? vi har bokat bord på spicemarket och det står att dom har dresscode business casual, va fan är det? typ jeans o skjorta eller?

MVH

Micke

Jessica sa...

Micke: Generellt sett tycker jag att amerikanska killar klär sig way sämre än svenska, så det kommer att vara lugnt!

Business casual är precis som du skriver jeans och skjorta. Slips och kavaj är ej nödvändigt.

230 fifth är skitlarviga, om du kommer dit i t-shirt kommer du bara in om du beställer helrör. Men med skjorta är du safe och kan dricka vatten om du vill. Dock godkännes inga flip-flop, baggy kläder eller hatt :)

Ta med kameran till 230 fifth!!

Anonym sa...

hej jess!

tack för råden...vet vad du menar med deras klädsel typ ljusa chinos, timberland kängor, ljusblå ralph lauren skjorta med button down krage alt hood.... ;-) var i ny i slutet på feb 2008 senast...älskar verkligen den staden...lyckos er som har fått uppleva den till fullo för att inte tala om era rundresor :-)

får sån sjuk ångest att jag inte skall hinna med och se o göra allt som är väsentligt...tanken är att vi bara skall vara o inte foka så mkt på shopping, men det är ju omöjligt att kringgå i denna stad...jaja...vi får se vad som händer....

MVH

Micke

Jessica sa...

Micke: Haha, lycka till att inte shoppa så mycket!! :)
Jag kan fortfarande inte förstå hur jag på mina två första månader här i NY bara shoppade ett par sneakers och en resväska... Nu har vi fyllt 4 STORA garderober (3 walk-in) och funderar som bäst på hur vi ska få hem allt...

Det är alltid bra att vara påläst så att man har ett hum om vad man vill göra, det finns så otroligt mkt att göra och se här! Som Martin skrev tidigare så kommer nog snart ett inlägg med lite tips. Kanske att vi skriver ihop det en regnig dag i Sverige.

Och på tal om deras klädsel, den är typ precis så gräslig som du beskrev den :)

Anonym sa...

Stackars pojk, hon har tom tagit över bloggen ;-) /K

Anonym sa...

Ser att du inte ens hann få av dig ögonbindeln från skönhetssömnen. Stort att prioritera strykning.
Eller var det medvetet så att du bara kan dra ner ögonbindeln och återgå till viloläge så fort Jess stängt dörren?!
Ses imorgon!!!
/v

Lyxmannen sa...

Tack för allt stöd jag fått i denna stund av motgång!

V: Jag var inte vaken när det kortet togs.
Ses snart! Jag gillar nybakat bröd med smör och ost ;)

Anonym sa...

Jeans funkar inte om det är Business Casual!! BC betyder att du minst har bomullsbyxor (eller chinos) som man, möjligen piketröja men helt klart inte T-shirt, inga flip-flops. För kvinnrp är det lite lättare men kjol rekommenderas, blus med krage definitivt.

Anonym sa...

sthlm, 15 grader, regn

jess,

ni får skeppa hem allt i en container *s*

det vore supernice om ni kunde sätta ihop en liten guide, ni måste ju få timmarna att gå här i det regniga sverige..tyvärr har det inte gjort annat en att regnat den sista veckan...

bodac,
du måste skämta, jag äger inte ens ett par chinos och hatar att glida omkring i kostymbrallor...

jess, marta har ni några kommentarer till detta???

i värsta fall så får man väl slänga på sig svarta jeans då....

Ciao

Micke

Lyxmannen sa...

Micke: Guiden kommer.

Vad gäller Bodac´s kommentar så ska man generellt sätt sila bort 40-50% av vad han säger och sen ta resten på allvar ;)

I detta fall har han iofs järnkoll men jag tror ett par svarta jeans och INTE vita sneakers räcker långt.
Jag fick ju komma in på Four Season i svart jeans och finskor fast det stod "NO JEANS" med feta bokstäver i entren.

På 230 Fifth kommer du in i blåjeans och skjorta men kanske inte om du har färgglada sneakers.

Anonym sa...

marta,

tack för tipsen...din lilla stekare...vad händer ikväll då? ännu en tråkig middag ute på stan med ett par efterföljande vattniga drinkar på nån skabbig rooftop eller?

Ciao

Micke, the real man, the myth, the legend.... ;-)

Anonym sa...

Svarta jeans kan nog funka :-) Klädsel har jag bra koll på... är ju säljare vettu.

Anonym sa...

bodac,

då så....svarta jeans, vit skjorta, svart tigerkavaj, adidas svarta porsche design skor... ;-)

jag e oxå säljare fast här hemma i sthlm, svedala, bor du oxå i NY?

Mallis in real life sa...

När vi skulle in på 230 Fifth hade pojkvännen shorts och klockan var över 16.00 så det gick inte an. Vi gick runt hörnet och köpte ett par finfina chinos för en billig peng och femton minuter senare satt vi på 21:a våningen och klippte en kall.

Jag däremot hade shorts och sandaler, det gick tydligen bra. Kände mig dock sjukt underdressed då alla kvinnor gick i dräkt och hade lång hår. Sällan känt mig så fel! Men fint va´re.

/Mallis

Lyxmannen sa...

Micke: det funkar!
Bodac är key account manager för de kunderna Jess arbetar för här borta så han är en hel del i New York. Han lär dyka upp mer på en blogg nära er..

Mallis: 230 är det riktigt coolt tycker jag. Kommer man som turist är det den ultimata takbaren. Skulle jag välja en enda skulle jag välja 230 fifth alla dagar i veckan.

Tjejer kommer alltid undan lättare än vi killar. Sen är väl du en blondin från Sverige, de kommer ALLTID komma in överallt. Typ ;)