onsdag 27 augusti 2008

Storfiskarna

Vi är i Sverige ett par dagar till. Denna blogg handlar för tillfället mer om fiske än om New York.

Idag fixade vi lite med huset sen gav vi oss ut på lite kvällsfiske. OJ vilket fiske det blev. Dels kikade vi lite i mjärden som vi lagt i dagen innan. Ni kan se filmen längst ner i detta inlägg hur det såg ut när vi vittjade den.
Det var Blaren som bloggar om fiske som tipsade om detta med mjöl och majs. Grymt tips skulle det visa sig!

Vi rodde sen bort till ett nytt ställe där vi inte fiskat förut. Första fem kasten gav fyra abborrar sen bara fortsatte det. Hur kul somhelst!
Toppade med att Marta fick dra upp en hyfsad gädda som kämpade emot bra i 10 minuter innan han gav upp. Ska tilläggas att Martas spö är en katastrof och linan går nog av om man tittar på den tillräckligt länge.

Kvällen avslutades precis med lite rökt abborre, kokt färskpotatis och smält smör. Smaskens!


Marta med sin första gädda värd namnet någonsin. Han kämpade på bra i tio minuter innan vi fick upp han. Vad uppskattar vi vikten till Blaren? Vi hade ingen våg...
Notera också handskarna som jag först skändade Rauken för att han köpt men som numer är ett måste när man fightas med slemmiga gäddor i 10-kilos klassen...


Det nappade riktigt bra på ett ställe. Jag hade precis dragit upp min abborre när både Jess och Rauken fick napp samtidigt. Ett trippelnapp.


Fiskeoraklet Rauken har såklart en fiskerök. Abborrarna smakade finemang med lite svensk färskpotatis och smält smör.


Dessa drag var vinnare idag igen. Marta och Rauken körde med det vänstra. Totalt 10 abborrar och tre gäddor. Jess körde med det högra vilket gav 5 abborrar. Båda dragen från företaget Myran. Grymma drag!
Rauken körde också en timme med sina Biltema-drag vilket gav exakt noll fiskar. Han är nu ännu mer säker på att dragen är defekta. Biltema i Västerås lär få en påhälsning imorgon...


Det där med löv funkade ju sådär i vår mjärde. Istället provade vi med majsbollar. Vi blandade majs och mjöl, la dem i platspåsar i mjärden. Så här såg det ut idag. Tack Blaren för tipset!

14 kommentarer:

Anders sa...

Om jag också får gissa så tror jag att den är ca 1,5 kilo. Snyggt jobbat!

Mallis in real life sa...

Nu är det mycket fisk här...

/Mallis

Anonym sa...

oj...ni har då inte sett mycket fisk! 1kg, MAX!

Anonym sa...

Fisken kan nog väga upp mot 3 kg.
Så länge armarna räcker till är dom under 10 kg. Papsen

Lyxmannen sa...

Vi har sett väldigt lite gädda i våra dagar. Förra veckan var första gången jag fick upp en gädda överhuvudtaget. Att se en i mjärden var lite coolt.

Jag tror vi uppskattar gäddan till nåt mellanting mellan Ama´s och Pappsens gissning. 2kg får den vara.
Ska köpa våg idag.

Mallis: Mindre fiske framöver, promise!

Anonym sa...

haha coolt, snacka om att gäddan trodde det var jackpot, innan den insåg att den var fast. Då undrar jag, hur tänkte den då ??? Likabra att äta, jag skall ändå dö snart.

WP storfiskarna, jag lovar Martin att ta med dig i vår alternativt sent i höst på en tur på Hjälmaren.

// Blaren

Anonym sa...

Gäddan uppskattas till 2.5 kg.
När man får 3 st fiskar samtidigt heter det trippelhugg !!!
Mkt viktigt att veta. Skulle vara intressant och se om ni blev ännu bättre vad fisket skulle ge i sjön.
Bästa bloggningen någonsin om fisket !!!
// Blarn

Anonym sa...

Låter perfekt Blaren! Kan bli ett sent höstfiske eller så kan vi väl pimpla lite eller gör du inte sånt?

Den där gäddan var nog inte helt nöjd med att bli instängd...

Jag tror också att gäddan var 2.5kg.

Kan vi bli bättre än vi är menar du? ;)

Anonym sa...

Våg inköpt, så nästa gång blir det inga oklarheter om Lyxmannens 0.5kg gäddor :-)
Även en käftöppnare har vi nu. Inga fler blodiga fingar... (hoppas jag)

/rauken

Anonym sa...

Rauken ! Från biltema lr ?

Pimpling gillar jag inte, men höstfiske i november efter gädda är härligt.

Blarn

Anonym sa...

Max 2 pannor ser du väl Blarn lr har du aldrig sett en gädda... ;-)/K

Anonym sa...

Vi åkte förbi Berras påvägen hem o köpte grejerna.
Dragen som funkade så bra på abborre köpte vi slut på :-)

/rauken

Anonym sa...

Höstfiske låter som en plan Blarn!
Hör av mig när jag kommer hem.
Köpte alla spinnare Berra hade samt ny, tvinnad lina som ska kunna dra upp lite större pjäser.

/ Marta

Anonym sa...

flätad lina Marta !!!

Ser fram emot en tur !

Blarfan