måndag 14 juli 2008

Pingistävling i Williamsburg

Det var väl en sisådär 20 år sedan man lirade en pingistävling på riktigt. Nyckelbergsskolans klass 4b tog sig ända till Stockholm och riksfinalen i Bästa 4:an som tävlingen kallades. Den finns säkert kvar idag också. Vi slutade på en hedrande 13:e plats mycket tack vare vår stora stjärna Hanna Örtquist som var i topp i sin åldersklass i Sverige så hon vann alla sina matcher.

Igår mötte vi upp vår vän Tyler för att strosa runt lite i Williamsburg som ligger precis på andra sidan vattnet i Brooklyn.
Vandrade runt ett par timmar och sen käkade vi lite Thai-mat där Tylers kompis Peter mötte upp oss. Han tog med oss till en bar som heter Iona. Vi kliver in på deras innergård där de har en uteservering och precis när vi kommer dit ska det starta en pingistunering så killen som har hand om det undrar om vi vill vara med. Självklart säger Marta medan de andra nöjer sig med lite alkoholhaltiga drycker.
10 dollar var insatsen och vinnaren tog allt. 12 pers gjorde att det låg 120 dollar i potten.

Var ett tag sen jag höll i ett pingisracket så det tog en stund att komma in i det. Visst har vi spelat en hel del på Carat i Stockholm men då på litet bord. Vinden och den trånga planen gjorde sitt till också. Vann dock en match innan jag föll mot en kines som jag tror jag sett i OS för några år sen när han mötte J-O Waldner...


De hade tom tryckt upp posters. Stort.


Jess fick sköta lottningen då hon var en av få tjejer på plats. Jag drog en riktig vinstlott i första omgången.


Marta värmer upp.


Jag mötte Ramon i första omgången. Han hade rökt på lite för mycket för sitt eget bästa så Marta tog det i tre set.


Mycket folk på plats och alla tjoade och hejade när det blev några bra bollar. Lite halvnervöst faktiskt.


Här sitter Jess bredvid Ramon i vit tischa, Peter i blå skjorta och Tyler i grön tröja. Jag hade bra stöd från publiken i båda matcherna.


Här möter jag kinesen som ni kanske känner igen från OS. Hade 10-8 i första mot han men motvinden tog en boll sen var han ifatt och vann det med 12-10. Torskade andra med 11-8.
Killen med ryggen mot kameran i blått satsade en massa pengar på Marta som segrare i denna match. Han var från Ryssland så det var till att pysa fortare än kvickt efter matchen för att undvika repressalier.


Santiago var ett skönt original men spela pingis kunde han.


James spelade bara med en sida på racketet men satan va han lirade. Denna kille hade jag åkt på dyngstryk mot.


Vissa lirade med en cigg i käften och ett glas öl som sportdryck. Man ska inte ta så lätt på dessa killar. Outletkungen spelar ju sin bästa golf märkbart onykter och ofta med en cigg i käften.


Här ser ni seedningen. Marta torskade sen mot Kevin med 2-0 i set.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Då har vi något gemensamt... spelade Bästa 4:an första gången tävlingen spelades 1972 (tror jag) och var i Sthlm på riksfinal men vi blev visst bara 20:e :-/. Ses på onsdag!!

Anonym sa...

Då har vi något gemensamt... spelade Bästa 4:an första gången tävlingen spelades 1972 (tror jag) och var i Sthlm på riksfinal men vi blev visst bara 20:e :-/. Ses på onsdag!!

Anonym sa...

Håll dig till det du är duktig på dvs ALKOHOLEN!!/K(idrotten har försört många A-lags spelare;-)

Anonym sa...

Mig har du aldrig slagit!

/P

Anonym sa...

Där ser man Bodac. En 20:e plats är iofs inte godkänt med tanke på att det bara är 24 lag med...

K: Det slank ner ett par Gin Tonic därute så det var inte enbart pingis!!

P: Nog har jag väl det? Inte bara en gång om jag minns rätt.

Anonym sa...

Känns som vi har en duell på 37 Wall St på gång...även om det är lite trångt där.

Anonym sa...

Å andra sidan var väl du inte ens född när jag spelade Bästa 4:an i Tjockholm... vilket ger en del kred i min värld (läs = bland de gamla :-)

Lyxmannen sa...

Handsken är kastad Bodac!

Anonym sa...

Fan nu såg jag det...Det är ju den kända filmskådisen Ron J lr Santiago som ni kallar han. Stort!! /K

Anonym sa...

Jag minns att jag vann min ända match någonsin på Melrose Thorildsplan mot dig Marta bara månader innan du drog. Har jag inte helt fel tränade du och Jonny Berg ett par pass i veckan där under ett par terminer för typ två år sedan. Du kom ofta med hela pingisutrustningen (Mark V racket, bandaskor, korta pingisshorts och en egen pingisvattenflaska).

Vi andra spelade med ruggat gummi, trots det blev du aldrig rankad på pallplats.

/Adam

Anonym sa...

Kan vara Ron J. Eller inte.

Adam: Det kanske kan kallas tävling det ni höll på med på Thorilsplan. Själv hade jag mäkta svårt att motivera mig då motsåndet var under alla kritik.
Den egna pingisflaskan var det väl Jonny och Denny som fick på köpet när de köpte nya rackets? ;)

För övrigt saknade jag mitt Banda Coppa nåt fruktansvärt i söndags...