måndag 28 juli 2008

Golf at Great Gorge

I lördags plockade vi ut en hyrbil och styrde kosan mot nordväst för en tvådagars golfsemester i nordvästra New Jersey. Crystal Springs som den stora resorten heter, har ett antal finfina golfbanor.

Medverkande var:
Lyxmannen: Var ett tag i början på 90-talet Västmanlands bästa 78:a i golf. Eller han vann iaf DM ett år och då är man väl bäst i länet? Numer för han en tynande tillvaro i New York där han sliter i hemmet och inte hinner spela så mycket golf längre. Officiellt hcp, 7.

Superswede-Grobecker: Inga större meriter inom golfsporten. Har fortfarande inte lyckats besegra Lyxmannen trots fyra försök. Lyxmannen är han nemesis kan man säga. Officiellt hcp, 7.

Bodare, Juggen eller Bodac: Tränade Skånes lag i tv-pucken ett par år i början på 90-talet. Har enligt egen utsago lärt Jesper Mattson allt han kan om hockey. Köpte nya golfgrejer inför resan för dryga 2.500 dollar. Han är key account manager och indirekt Jess och Superswede-Grobeckers chef här borta. Således en man Lyxmannen försöker hålla sig väl med. Officiellt hcp, 15.

På lördagen lirade vi banan Great Gorge som var en trevlig upplevelse med bra golfhål och fin natur.
Började som vanligt riktigt illa och var 5 över efter 4 hål. Kom sen in på 81 slag(par72) så 4 över sista 14 är väl ok men att skjuta över 80 är aldrig skoj. Krossade ändå mina kombatanter då S-G sköt 99 och Bodare 112. Vet inte om banan var så svår eller om vi lirade lite risigt bara. Troligtvis en kombination.

Sen åkte vi till sunkmotellet och checkade in vid strax efter 20.00. Vi betalade 78 dollar för tre pers!! Prisvärt men också riktigt risigt. Precis som det ska vara på den amerikanska landsbygden. Bodare som bott och arbetat i USA i massivs med år sa att det var det överlägset sunkigaste hotell/motell han bott på. Leverans från Reseledar-Marta med andra ord.
Marta hade tagit med sig ett par högtalare och en iPod så vi satt och lyssnade på musik, drack gin tonic och ljög för varande så mycket vi orkade tills klockan blev 00.30 då vi släckte lyset till den underbara Eddie Vedder-låten Society. Bodare fick en egen dubbelsäng medan jag och Superswede-Grobecker låg sked...


Här kan ni se på en karta var vi åkte. Notera också staden som jag markerat med blått. Man blev lite paff när man åkte in i Stockholm mitt i ingenstans.


Bredvid banan finns ett gammalt playboy-hus som numer är nedlagt. Andas riktigt mycket 70-tal. Tyvärr var det som sagt nedlagt och stod idag tomt. Golfbanan använder parkeringen bara.


Superswede-Grobecker på första hålet. Grym höjdskillnad på detta par 4 hål. Vi gillar höjdskillnader!


Bodare hamnade i lite trubbel på andra hålet. Inte ofta man hamnar bland ruiner på en golfbana.


Bodac på det 9:e hålet som man inte ska förväxla med det första hålet. Också detta hål var mycket trevligt. Par 5, 512 yards.


Superswede-Grobecker puttar på 16:e hålet. Missar denna dessvärre.


Bodac drar en av sina många storys medan Superswede-Grobecker fixar en GT.


Segraren dag 1 med en GT och sitt vinnarhalsband utanför tischan. Har aldrig förlorat en runda golf med detta halsband på. Tror tom att Denny Hendenström lånade det en gång på Åland och vann den rundan?


Många som fruktar detta halsband. Lite oklart var jag fått det ifrån? Kan vara William Karlsson på Blåmesvägen i Köping som gett det till mig men jag vet faktiskt inte..


Här drar Marta iväg en hyfsad drive på 8:e hålet par 4, 370 yards. Lägger den precis kort om green. Chipp tvåputt dessvärre för par.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Att jag vann behöver vi nog inte fundera på men frågan är om det var på Åland jag lånade halsbandet. Jag vet iallfall att det är en stor ära att få bära det och färgkombintionen är fantastisk. Ligger helt i linje med 2008 och jag skulle inte bli förvånad om det kan bli en storsäljare på Tradera om du kan få igång bra produktion (bör inbringa mer en de gula armbanden som var hippa för ett par år sedan...).
En ytterliggare detalj som många säkert funderar på är om det är en beastiebrush du kombinerar med på "bluesteelfotot". Ser gärna att du använder just det fotot i lanseringskampanjen.

/Denk

Familjenspel sa...

Tack för alla fantastiska tips från er båda! Nu drar vi på fredag morgon och landar i NY fredag kväll! Vem vet kanske springer vi på varandra på Hooters ;)

Lyxmannen sa...

Det kan ha varit någon annanstans men jag kan bara minnas att du vunnit på Åland?
Jag ska bara komma på vem som gett det till mig sen ska det börjas storproduceras!
Det är dessvärre inte Beastiebrush, jag har inga rättigheter för det i USA. Lagret i Sverige börjar också sina. Det är en vanlig sketen pepsodent eller nåt. Illa.

Inte omöjligt att vi syns på hooters! ;)

Anonym sa...

Varför har du inte alltid halsbandet på dig om det är vinst varje gång? Eller är det så att du sätter på dig det om motståndet är tillräckligt underlägeset?
/V

Lyxmannen sa...

Jag har inte haft det så länge. Så ofta jag kommer ihåg det så har jag det på mig.
Första förlusten måste väl komma nån gång antar jag...