måndag 12 maj 2008

Klippa sig på Manhattan

I Sverige struntar jag fullständigt i var jag klipper utan tar bara närmaste billiga ställe. Här på Manhattan har jag varit på Salon Ziba ett par vändor och det fick bli valet idag också.

Det är lite annorlunda att klippa sig här. Framförallt ska det dricksas till höger och vänster precis som det ska överallt annars i New York och USA.
Efter att man anmält sig i kassan så får man gå och hänga av sin jacka i en garderob där det står en person som såklart ska ha dricks. I garderoben står det lägsta kastet, asiaten.

Därefter blir du ledsagad till schamponeringen. Det är min favorit! Älskar när nån masserar hårbotten. Idag fick jag även lite axelmassage av Augustina. Hon ska såklart också ha dricks och efter att ha fått axelmassagen är jag lite extra generös idag. Vid schamponeringen hittar vi det näst lägsta kastet, sydamerikanen.

Sen är det dags för klippningen. Idag fick jag Svetlana som tillhör ett av de övre kasten, östeuropeerna. Hon ska ha mest dricks då hon utför det mesta arbetet.

I kassan och tar betalt står sen det översta kastet, amerikanen. Där behöver jag dock inte dricksa.

Klippningen kostar 39 dollar sen får det övre kastet 10 dollar i dricks, det på nedre halvan 5 dollar och det lägsta 2 dollar.

7 kommentarer:

Mallis in real life sa...

Lägger nu ner alla planer på att klippa mig i USA.

Var på nagelsalong i Miami för två år sedan. De var tre thaitjejer involverade, en som masserade mina fötter, en som målade naglana och en som målade blommor på mina stortå-naglar. Jag var lite förvirrad när jag skulle dricksa och lämnade fem till dom var.

De blev glada. Hela "behandlingen" gick nämligen på 30. Naglarna blev dessutom mycket fina.

Anonym sa...

Fyfan va dyrt! Jag klippte mig för 10 dollars när jag bodde där... Hoppas du fick lite valuta för pengarna och klippte av guldlockarna :-D

/Erik

Lyxmannen sa...

Mallis: Det är ett aber hur mycket man ska dricksa och till vem. Vi brukar försöka vara generösa men ibland missar man säkert.

Rauken: 10 dollar? Var det V som klippte dig eller??

Anonym sa...

Hej Martin,
Synd att du inte lät mamsen klippa dig när du var hemma. Jag behöver bara en liten kram och ingen dricks. Återkom till hösten när du kommer hem!!
jag klippte dig alltid de sex första åren!!
Kram mamma

Lyxmannen sa...

Du kan få klippa mig när jag kommer hem mamsen!

Anonym sa...

Ogillar skarpt dricksandet... Dricksade dock er "tjurige" dörrvakt när vi lämnade för att ni skulle få en drägligare tillvaro i annars misserabla NY! ;)

//gärdan

Anonym sa...

Gärdan: Det blev faktiskt betydligt bättre!!