onsdag 14 maj 2008

Lyxmannen dominerar på Brooklyn Bridge

Vi köpte ju en ny kamera för ett par månader sen, en Canon EOS 40D som får anses hyfsat vass. Till det har vi ett 17-85mm objektiv som är lite av ett standard-objektiv, inte så stort men det funkar fint.

Denna vecka har vi besök av Lundin och Joppe som båda arbetar för Apolloresor i Sverige. Lundin arbetade länge som fotograf åt Apollo så han hade med sig några av sina objektiv han brukade använda när han arbetade professionellt med fotografering. Ett av objektiven är STORT!
Han hade dock köpt ny värstingkamera(Canon EOS 5D) och objektiv som låg och väntade i vår lägenhet när han kom i söndags så Lyxmannen fick idag låna hans 35-350mm objektiv. Efterföljaren till det objektiv Lundin har heter 28-300mm och kostar enbart det en bit över 20.000 i Sverige.

Det är för det första rejält stort och man måste i princip ha stativ för att det ska gå och ta några bra bilder. För det andra är det vitt till färgen vilket bara Canons proffs-objektiv är.
Således var det många avundsjuka blickar på Lyxmannens kamera under dagen. Vi mötte flera tomtar på Brooklyn Bridge som köpt nya kamera inför sin New York-semester och som nu fick vika undan med blicken när Lyxmannen kom gående och förklara för flickvännen varför de inte köpt ett vitt, stort objektiv. För det är så det funkar här i New York, störst vinner i alla lägen!
Stod nån och fotade på en plats där jag ville fota drog jag bara fram mitt enorma objektiv och då flyttade de sig direkt precis som de ska göra. Jag såg för jävla professionell ut. Ibland bar jag även Lundins nya, också ganska stora kamera, bara för att det skulle sen än mer professionellt ut.

Fick en hel del kommentarer också. Det gick så långt att Lundin fick säga till nån käring att det var hans objektiv och inte mitt vilket jag självklart sa var en ren lögn.

Nästa inköp blir ett stort vitt objektiv eller så får jag tillverka ett av nån papprulle och sen bara driva runt och dominera!

Imorgon ska jag och jobba igen. Två dagar av tre duger inte. Kungsör, hur går det med insamlingen!!?? Jag är på väg in i väggen!!


Man ser inte riktigt hur stort det är här, troligtvis är det full inzoomat men ni ser den vita, coola färgen...


Det gick inte att zooma in max då jag inte hade nåt stativ så ni får nöja er med denna bild av Statue of Liberty med lite skolkids i förgrunden.

1 kommentar:

Anders sa...

Ser ju riktigt trevligt ut det där. En 5D vore faktiskt inte helt fel.

Fast jag skulle nog säga att du har fotat Statue of Liberty med några ungar i förgrunden, och inte tvärt om...