tisdag 6 maj 2008

Frukost på Roosevelt Island

En av fördelarna med att bo på Manhattan och INTE arbeta är att man kan ha dagar som idag.

Jag och min vän Dejvid tog en promenad till 2:a avenyn och 59:e gatan för att kliva på Roosevelt Island Tramway över till ön Roosevelt Island som ligger mellan Manhattan och Queens. Blondin-Tove försvann ut för att shoppa redan vid 08.00 så hon hängde inte på.
Vi köpte sen på oss lite fin frukost och satt i solen och bara njöt en timme. Det är en trevlig promenad längs vattnet och vyerna är finfina. Rekommenderas!

Gick sen hem och hämtade lite baseball-gadgets samt vår basketball och låg sen på Great Lawn i Central Park tills 17.30.
Nu laddar vissa med sömn(Dejvid) medan jag och Blondin-Tove diskuterar senaste modet och vad som är inne eller ute.

Ska strax korka upp en pava rött på balkongen, kika solnedgången och sen dra till 230 Fifth för att se om går att sitta ute idag. Förra gången jag och Jess var där stod termometern på -1 grad typ.


Här är Roosevelt Island Tramway. Två kabiner opererar denna sträcka med 15 minuters intervaller. Skön utsikt.


Längst norrut på ön finns en liten fyr. Till vänster om Dejvid, på andra sidan East River ser man Carl Shurz park som jag skrev om i detta inlägg.


Helt ok att ta en frukost och kika ut över Manhattan.


Queensborough bridge med FN-huset mitt i, Trump Tower är det svarta smala huset och till höger mellan husen ser man Empire State Building.
Det var länge en oskriven regel att man inte byggde husen högre än FN-huset på denna del av Manhattan. Det ignorerade Donald Trump kan man säga...

5 kommentarer:

Zwampen sa...

Har hittills inte lyckats ta mig ut till Roosevelt Island, men tror nog att det är dags nästa vecka ?!
Ser underbart ut !!

Mallis in real life sa...

Du publicerar så sjukt snygga bilder att det känns som om jag varit i New York redan! Det ser otroligt härligt ut och jag önskar att jag oxå bodde i NY och inte gjorde nånting annat än att njuta av staden i sin helhet.

Lyckliga du...

Anonym sa...

Zwampen: Det är ett trevligt ställe. Libanan är värd turen bara den!
Jag vill veta vilket vin man ska köra till Cypress Grove osten?? ;)

Mallis: Alla bilder är helt oredigerade hittils. I nästa vecka får vi besök av en proffsfotograf, efter det ska bildkvaliteten snäppas upp ytterligare! Eller jag ska iaf lära mig hur man snyggar till dem i Photoshop :)

Jag tänker på hur tur jag har ibland faktiskt. En dag som igår och idag är det svårt att klaga. Strålande sol och Central Park hela dagen!

Zwampen sa...

Jag skulle definitivt föredra något åt det "krispigare" hållet ?!
Tänker på en pinot gris eller kanske en gewurztraminer ? Finns lite såna från Long Island som kanske funkar ?
Smaklig spis.

Lyxmannen sa...

Tack Zwampen! Ska ner på Whole Foods och leta ost ikväll sen en vända till spritbutiken och köpa lite rött!
/ Martin