fredag 30 maj 2008

Weak americans

Jag lirade både fotboll och innebandy på seniornivå i kanske 10 år innan jag la av seriöst för nåt år sen. Under den perioden var jag med om max två korsbandsskador i de båda idrotterna. Kan inte på rak arm påminna mig någon i Köpings FF som råkade ut för en långtidsskada under de 6-7 åren jag lirade där. De enda innebandyskadorna jag minns är Denny Hedenström som alltid skadade sig när han hamnade i innebandy-puppen men sånt är som bekant inte mycket att göra åt, är man i puppen så är man.
Under mina åtta månader i New York har jag redan sett ett antal korsband och diverse ben brytas. Frågan man ställer sig är hur klena amerikanarna är?

I höstas i den serien vi vann var det en kille som bröt fotleden rätt av så ambulansen fick komma och hämta honom.
Sen lirade vi i en inomhusliga nere på Chelsea Piers. Första matchen var det en kille som slet av korsbandet. Andra matchen var det en som i princip bröt ryggen och är fortfarande, efter fyra månader, inte återställd.
För en dryg månad sen var det min vän Tylers tur att trasa sönder korsbandet. Samtliga skador ovan är spelare i mitt lag. Sen har det gått åt några i de andra lagen också. Bla tror jag att jag punkterade en målvakts karriär genom ett motlägg där han fick linka av planen och inte spelade mer under inomhussäsongen. Nåt ledband i foten gick visst av.
Min teori är att de mer än gärna satsar 110% i diverse dueller men att de inte riktigt har kunnandet att satsa så hårt. Eller så är de bara rejält sköra efter en uppväxt där kosten bestod till 90% av hamburgare och pizza.
Jag är självklart inte sen att skända alla som blir skadade vilket generellt sett uppskattas.

Var idag och hälsade på den nyopererade Tyler i hans lägenhet i Brooklyn. Riktigt sjysst vy har han men dessvärre ingen tv. Lite halvtrist att bara var liggande då kan man tycka. Visade honom hur man kunde tanka ner lite filmer från det stora internet så nu har nåt att göra iaf...


Här är veklingen två veckor efter operation. Snacka om ungkarlslya också. Dock ingen tv.


Sjysst vy från köksfönstret. Man ser frihetsgudinnan längst till höger.


Från vardagsrumsfönstret ser han hela downton Manhattan.


Bron med gröna ljusslingor är Verrazano bridge där starten för New York Marathon går.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Tror helt klart det är kosten det beror på... för lite riktig mjölk (skim milk är inte riktigt möjlk), för de som bryter ben i sina kroppar.
// Dr. X

Anonym sa...

Chickens!

//P

Anonym sa...

Hmm, råkade av misstag köpa skim milk i förrgår. Hoppas inget går av på Marta på söndagens match...

P: Inte chicken, mer veklingar skulle jag vilja säga. Lite som du typ. DU har väl opererat knäet 10 ggr nu?

Anonym sa...

Behöver din mail! Mvh Håkan i Malung.

Anonym sa...

Håkan din gamla legend!

martin@acesoftware.se ska funka fint.
Är du på väg till New York??

Anonym sa...

En kollega på jobbet bollade lite med sin dotter bakom radhuset. Han trampade snett på en grästuva. Bröt benet på 3 ställen.
Så antingen så har han amerikanskt påbrå eller så är vi IT-konsulter lite extra ömtåliga :-)

/Erik

Anonym sa...

It-konsulter är kanske inte de mest vältränade folkslaget...

Om du dyker upp i höst kan du få göra en match på backen!!

Anonym sa...

haha nu vet du inte vad du lovar!

'Ångvälten' har slutat spela för länge sen :-D

/Erik

Anonym sa...

Skulle va legendariskt å se dig nita lite småväxta amerikanare!!