tisdag 13 maj 2008

Lyxmannen är utbränd

Kan man bli sjukskriven fast man inte har nåt arbete? Jag ligger här i soffan och orkar inte resa mig efter EN hård sjutimmars arbetsdag.

Har hjälpt ett företag här på Manhattan att hämta lite data från ett par svenska webbsidor, främst ams.se och scb.se
Fick också förklara en massa konstiga, svenska ord. Hur skulle ni själva översätta:
Plusjobb?
Utbildningsvikariat?
Nystartsjobb?
Projekt med arbetsmarknadspolitiskt inriktning?
Friår?(A year off in New York kanske?)
Eller denna mening "Platser - under månaden nyanmälda platser med mer än 10 dagars varaktighet"

Det löste sig hursomhelst bra och jag tror att de var uppriktgt nöjda. Tanken var att det skulle vara 3-4 timmars jobb per dag hela veckan och kanske även någon dag i nästa vecka men nu verkar vi hunnit klart idag och kanske en snabbis imorgon.
Saken är dock den att solen ska skina över New York imorgon så jag sa att jag var uppbokad imorrn tills efter 1400. Man vill ju inte bli utbränd direkt.
Lönen jag förhandlade till mig är runt dubbla minimum wage som i New York är 7 dollar/timmen.

Får också passa på att tacka Thomas Nilsson för hans omtanke om Lyxmannen. Han skriver den eminenta bloggen Tankar från 39:e gatan som är en av få bloggar jag och Jess dagligen följer.
Thomas är en svensk fotograf som arbetar för tidningen Verdens Gang som är en av Norges största dagstidningar. Han är stationerad i New York sedan ett par år tillbaka.
Jag var in och kommenterade ett inlägg han skrev för ett tag sen och därigenom indirekt länkade till min egen blogg. När sen en kille på det företaget jag hjälpte idag frågade Thomas om han visste nån svensk som kunde hjälpa dem med översättningen tänkte han på Lyxmannen. Stort!

Äntligen börjar bloggen generera de pengar/kontakter som vi hoppats på. Eller som Jess hoppats på iaf...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att det funkade!
...men sorry att jag förstört din lyxtillvaro ;-)

Skriver ju i dag på min blogg om Googles nya översättnings site och funderade på om den kanske hade fungerat för företaget i fråga.

Men när jag ser orden du radar upp så tvivlar jag på det.

Google kallar min blogg för "Tanks from 39th Street" vilket visserligen är en cool titel men dock något missvisande.

Keep up the good work!

Anonym sa...

Härligt att höra ett livstecken. Blev lite orolig när jag hörde att du skulle jobba. Tänkte direkt på den stresskänsliga magen. Eller var den spritkänslig?
/V

Anonym sa...

Går detta till FM Alps Sourching?

Håller nu på att skriva ut faktura på vårat första IT-konsultuppdrag för MBM Svets & Verktyg.
Tillägg tillkommer för foto & modelljobb för hemsidan. Va beredd med plånboken Börje!!

//P

Anonym sa...

Skönt å se att du överlevde!! Nu måste väl ändå Jess inse att du inte kan hålla på med sånt där!!
Både de franska och italienska vin distrikten har redan börjat märka en nedåtgång i försäljningen......

Insamlingen går tungt då det förekommer en viss avundsjuka mot lyxmannen. Men sista hoppet står till en känd sängtillverkare som brukar kunna lätta på plånboken;-)
/K

Anonym sa...

den sneögda???

Lyxmannen sa...

Tanks from 39th street känns lite missvisande men ganska amerikanskt på nåt sätt... :)

Magen är nog mest spritkänslig V, känner inte av någon dirket stress ännu..

Självklart går alla intäkter direkt in i FM Alps Sourcing. Har redan skickat en räkning till dem!

Kan förstå nedgången i vinförsäljandet. Har varit dåligt ett par dagar nu. Om jag inte ska in och arbeta idag kan det npg bli ett glas på balkongen. Lovar att ta kort K-ör! ;)

Om ett stort sängföretag i Köping vill att jag ska visa upp lite bilder på sängar mot betalning är jag inte omöjlig på nåt sätt.
Allt har sitt pris som vi säger...