måndag 29 september 2008

Nobu

Jag är 30 år gammal och har aldrig ätit godare mat än vad jag gjorde igår på Nobu New York. Jösses vilka smaker!!!
Det är ett direkt tjänstefel med omedelbar avgång som påföljd att inte besöka Nobu om man är i New York på semester.

Saxat från deras hemsida:
Nobu New York, the flagship restaurant of Chef Nobu Matsuhisa, has been a pioneer for Japanese cuisine since its opening in 1994. Nobu partnered with restaurateur Drew Nieporent and Oscar-winning actor Robert de Niro to bring his modern Japanese to Tribeca. Nobu draws upon his classical training at sushi bars in Tokyo and his life abroad in Peru, Argentian, and around the world to create a whole new trend in Japanes cuisine. The resulting dishes, including Yellowtail with Jalapeno, Tiradito Nobu Style, Lobster with Wasabi Pepper Sauce, and Black Cod with Miso, make Nobu the innovator of new style Japanese food.

Vi beställde in tre kalla rätter och fem varma innan vi avslutade med ett par bitar sushi-rolls och vanlig sushi. Följande rätter valde vi:
Cold Dishes
Fresh Yellowtail Sashimi with Jalapeno - ruskigt gott men inte så mycket mat
Sashimi Salad with Matsuhisa Dressing - kanske dagens höjdpunkt. Ruskigt god smak på det och tonfisken smälte i munnen
Salmon Skin Salad - den var sådär, ett litet felval. Vi avslöjar dock inte vems val det var :)

Hot Dishes
Rock Shrimp Tempura with Creamy Spicy Sauce - jag är inget stort fan av räkor men detta vara riktigt gott
Squid "Pasta" with garlic sauce - godaste bläckfisken jag ätit även om det inte var en favorit. Jess gillade denna skarpt
Arctic Charr with Crispy baby Spinach - Ruskigt gott återigen. Spenaten var som goda chips!
Sea scallops with Jalapeno Dressing - Servitörens tips. Starkt och gott!
Broiled Black Cod with Miso - Dagens höjdpunkt ändå. Fisken smälte när du la den in munnen och misosåsen var bara för god.

I Zagat-guiden får Nobu: Food 27, Decor 23, Service 23 $82
Det finns sex restauranger som får högre betyg på mat i hela New York så då förstår ni att det är leverans från köket på Nobu.


Den något udda inredningen. De öppnade vid 18.00 så vi hängde på låset kan man säga. När vi gick vara det fullsatt.


Sashimi Salad with Matsuhisa Dressing - världsklass!


Broiled Black Cod with Miso - det behöver liksom inte vara svårare än så här. Lite fisk och lite sås. Himmelriket !!!


Sea scallops with Jalapeno Dressing och Rock Shrimp Tempura with Creamy Spicy Sauce - båda riktigt goda och annorlunda rätter.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Bra där!!!

Håller helt med. Ni valde samma rätter som vi och det var f...n imig det bästa jag ätit - och jag brukar inte vara et tstort faan av japanskt..

/A.et

Anonym sa...

Drack du havsvatten till maten?
Pappa

Anonym sa...

Vilket erkännande. Trodde jag aldrig skulle få höra dig säga att du gått över 30-strecket. Stort! /s

Anonym sa...

Jag som tipsade om resturangen redan när ni flyttade men då kunde inte Jess tänka sig att gå dit. Efter det har ni ju mest hållt till på steakhouse.
Kul att se att ni hittat till toppskiktet!!
/V

Jessica sa...

Jo, du har rätt V. Det har tagit ett tag att övertala mig att vi verkligen behövde gå till Nobu. Och även om maten var otroligt god så föredrar jag ändå stuvade makaroner och stekt falukorv! Efter alla våra restaurangbesök här i NY så börjar jag tvivla stark på om det finns något som slår hemlagade stuvade makaroner med falukorv, helst mammas stuvning!? :)

Lyxmannen sa...

Inget havsvatten till maten men väl en fin Pinot Noir.

Vi hade din lapp i fickan A-H! Du tipsade ju om nåt på msn i våras. Jag kopierade in det i ett dokument då soch tog fram det inför middagen.
Det var för övrigt de rätterna som kyparen tipsade om också.

S: Nån gång trillar väl poletten ner antar jag..

Även om maten var det bästa vi ätit ska man inte underskatta mängden mat på ett steakhous ;)

kackomania sa...

Jag för tipsen! Värdefulla! Ska äntligen på Nobu den 12 augusti 2009, har försökt boka bord åtskilliga gånger tidigare.
Vad tror du om Chef´s Choise?

Karin på 32:a gatan