tisdag 16 september 2008

Vancouver dag 5 - Whale watching

Idag är det onsdag och vi har varit ute på valjakt utanför Vancouvers kust. Det fanns ett antal företag att välja mellan och en himla massa båtar. Vårat företag hade både en zodiac och en vessla. Då zodiac:en var fullbokad fick vi ta den andra, fast det gjorde ingenting för det visade sig att alla båtar samarbetade och kommunicerade via radio till varandra om någon såg till valarna.

Efter ungefär en timme hade vi kommit ut en bit och rakt in i ett stim av valar, det var en mäktig syn! I början såg vi dem mest på håll, svarta trekanter som guppade upp och ner i vattnet. När de har varit uppe och tagit luft kan de tydligen klara sig under vatten i upp till fem minuter, så tålamod var ordet idag! Kanske inte min starkaste sida men jag tycker jag skötte mig hyfsat ändå.

I ytterliggare tre timmar guppade vi runt på havet och försökte komma så nära som möjligt. Jag muttrade mest i början och tyckte att alla andra båtar var mycket närmre valarna än vad vi var (vilket var sant)... Men det visade sig till slut att vi fick dagens bästa "close-up". De stora, fina och läskiga djuren kom rakt mot våran båt. En meter framför där Jenny och Margareta satt dök de upp för att hämta luft. Jag kastade mig över både Jenny och Maggan för att fånga dagens bästa bild, tagen med våran Canon point-and-shoot camera!

Martin då? Jo, han stod bak i båten med stora kameran för att kunna fotografera båda sidor, eftersom man aldrig visste var de skulle dyka upp, men var så upptagen av att spana på andras objektiv och var så förbannad och avundsjuk att de hade bättre objektiv än honom att han missade tillfället till dagens bästa bild!!

Detta tog hårt... imorgon tror jag att vi måste klicka hem ett nytt objektiv på amazon.... stackars lyxmannen som inte ens har rätt utrustning för ett valsafari.


En riktig "close-up"!! Det var nästan lite läskigt (ja, det har även Martin erkänt att han tyckte), tänk om de skulle få för sig att gå upp rakt under våran båt, då skulle vi ju tippa!


Vatten så långt ögat kan nå. Inte molnfritt men ändå 25 grader varmt så vi ska inte klaga!


Åkte förbi en lite ö där sälarna låg och gottade sig i solen. Vår kapten stannade till, tog en chansning att en val skulle komma och käka upp en säl. Vilket naturligtvis inte hände....


Två späckhuggare in action. Riktigt stora djur det där!


Här är de på väg att simma förbi våran båt.


Fisherman's warf i Vancouver. En riktigt trevlig hamn med fiskebåtarna uppradade. Här käkades också veckans godaste bakverk innan färden skulle börja, en "nut bar" blev det för mig, jag tror den endast innehöll 490 kalorier eller nåt...


Detta var båten vi åkte i, vi satt fram och Martin stod bak. Men eftersom man kunde dra upp fönstrena fram och på sidorna blev det härligt blåsigt och bra fotograferingsmöjligheter även för oss.


God natt!
/Jessica

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ååh, ni tog bättre foton än oss.
Vi fick typ 1/4 fena, men ni har nog bättre kamera än oss. Erkänner att jag var rädd även på valsafarin, trodde dom skulle välta båten (och sönerna skämdes)

Visst är Vancouver häftigt,trots björnar och späckhuggare! Både man och tonårs-söner sa: "Här skulle man kunna tänka mig att bo"

Jag har bott i Toronto(i hjärtat min favo-stad i Nord-Amerika) men som den gamle Mats Olsson på Expressen, sa: Toronto är "Lilla New York" men Vancouver är häftigare. Jag vet inte om han jmf hockeylagen eller städerna:-)Annika

Anonym sa...

Ser häftigt ut! Problemet när man blivit uppslukad av fotografering är att man ibland glömmer att njuta och titta och enbart koncentrerar sig på att ta bra bilder och fånga allt på bild:)
Ha en bra dag!

Lyxmannen sa...

Vancouver är riktigt trevligt. VI har själva sagt flera gånger att vi lätt skulle kunna tänka oss att bo här.
Måste bara hitta ett jobb till Jess så är det klart ;)
Vi fick väl nåt enstaka bra kort av späckhuggarna men det var mest coolt att bara se dem glida runt.

Emma: Så är det absolut, allt går bara ut på att hitta vinklar och ta bra kort. Det blir väl sådär för det mesta och det är svårt att njuta av allt ;)

Anonym sa...

Åhh whalewatching, det var jag ofta iväg på när jag bodde i Boston, oförglömliga upplevelser!

Lyxmannen sa...

Det var riktigt coolt att djuren i sitt vardagsrum så att säga.
Vi var nära att ta en sån tur i Boston faktiskt. Har de späckhuggare där också?