måndag 22 september 2008

Världens bästa tv-serier

Har precis kikat ett par nya avsnitt av serien Entourage. Så jäkla skönt att den dragit igång igen (säsong 5) och att den håller samma ENORMT höga standard. Det är absolut en av världens, genom tiderna, bästa tv-serie. Har ni inte sett den så kika tre avsnitt och säg sen om ni kan sluta titta. Det är en drog.

En sån här lista är ju alltid subjektiv. Alla har väl sina favoriter antar jag. Min lista ser ut så här:

1. The Office UK
Frågan är om det någonsin kommer att göras en lika genial serie som The Office. Ricky Gervais skapade denna serie och spelade också huvudrollen som den egocentriske David Brent. Serien är filmad som en realityserie. Det är pinsamt, träffsäkert och fruktansvärt roligt.
Har ni aldrig sett The Office så rekommenderar jag er att gå och köpa dvd:erna ASAP
Vann ett par Golden Globe och mängder med andra priser.
Här är ett klipp från första säsongen.

2. Entourage
Det är allt man drömmer om som kille när man växer upp. Hollywood, pengar, kändisar och brudar. Inga konstiga intriger utan ett gäng fruktansvärt sköna karaktärer och en dialog som är GRYM! De har också förmått ett stort antal Hollywood-kändisar att spela sig själva i serien vilket ytterligare höjer GRYM-faktorn.
Karaktärer som Ari Gold och Johnny Drama kommer gå till historien som några av de skönaste någonsin.
Vunnit flera Emmy´s och Golden Globe samt en massa andra priser. Jeremy Piven som spelar Ari Gold har vunnit Emmy´s för "Outstanding Supporting Actor in a Comedy Series" tre år på raken.


En "best of" från Ari Gold. Legendariskt bra.

3. Beverly Hills 90210
Kanske är detta en kantboll men visst måste väl denna serie vara med om man gick på högstadiet/gymnasiet i Sverige när kabeltv introducerades på allvar i början på 90-talet?
Varje söndag satt man klistrad för att se hur det skulle gå för Brenda och Brandon och alla de andra. Man ville vara som dem och man fattade inte hur deras föräldrar kunde vara så coola med allt. Episoden där Dylans tjej blir ihjälskjuten går till historien som en av de sorgligare.
Vann en del utmärkelser men fick aldrig det erkännandet som den förtjänade.

Bubblare: 24 säsong 1 och 2 samt Prison Break säsong 1. Jag är ju i princip polare med alla i Prison Break så därför får den vara med.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Beverly Hills?? 24 är oslagbart 4:a, på 3:e plats är det lätt "V"!!

Anonym sa...

mvh

P

Anonym sa...

Som Ari sa: "Get the fuck out!" Hur kan du ha med Beverly Hills?? Man kunde tro att din vistelse i NY hade gjort under för din smak, men icke...

/Hacke

Anonym sa...

Härlig blogg! Har följt den med nöje den senaste tiden.

Såg något inlägg om att du planerar en 'nybörjarguide' till NYC. Är intressant för mig som gör mitt första NYC-besök i mitten av oktober. Något på gång?

/Kullan

Anonym sa...

Hörde även att han hade en Beverly Hills guide på G....

//P

Lyxmannen sa...

V var inte ens nära.

Hacke: Du är för gammal för att ha varit med under Beverly Hills storhetsperiod.

Kullan: Det inlägget har varit på gång länge. Det är halfärdigt men jag kanske får arslet ur vagn idag så får jag det klart ;)

Anonym sa...

kanske ett litet repotage om trollkarlen som ska hänga upp o ned i central park i 60 timmar är på g oxå?? :-)

Lyxmannen sa...

Trollkarlen har jag helt missat!! Ge mig en länk så ska vi se vad vi kan trolla fram!

Anonym sa...

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article3372600.ab

Anonym sa...

Du kanske har rätt, man kanske var tvungen att vara under 12 år och inte ha en aning om kvalitet när BH90210 visades... Mina 17-18 år tillsammans med ett väl utvecklat sinne för kvalitet var kanske lite i mesta laget... BTW, var är Kvinnofängelset på denna lista??

/Hacke



;)

Lyxmannen sa...

Hacke för fan, var det allt som gick på tv i Örsås? Kvinnofängelset...
Beverly Hills var kvalitet rätt igenom och alla tonårsshower som någonsin gjorts efter 92´ har BH som mall. Tro mig.
Jag kanske glömde Pluton B i Vietnam som ju var fruktansvärt bra!

Lyxmannen sa...

Kullan: Kan du maila mig på sallskapet@hotmail.com så ska du få lite tips. Guiden kan dröja en vecka eller nåt tror jag..

Anonym sa...

Du väljer in BH90210 och spottar Sopranos rakt i den italienska gnoccin! Det är för fan ett hån att inte Sopranos är med! Där har du något som Örsås gillar!

/Hacke

Lyxmannen sa...

Jag fastnade aldrig riktigt för Sopranos. Kanske får ge det en ny chans...

Anonym sa...

Så här ser min subjektiva topp 5 lista ut:
1. The Wire
2. Breaking bad
3. The Shield
4. Dexter
5. Deadwood

Lyxmannen sa...

Det är en lista så god som någon Stekspade.
Sett första säsongen ev the wire. Bra serie men jag tyckte den blev lite långsam ibland.
Breaking bad har jag sett första fem avsnitten av. Bra start måste jag säga!
Övriga har jag bara sett nåt enstaka avsnitt av.