onsdag 17 september 2008

Vancouver dag 4 - Whistler


Vi såg igår en vilt gående, livs levande, svartbjörn! Ingen risig inhägnad eller nåt runt den utan en fritt strövande svartbjörn.
Det var på vägen em från Whistler som han stod vid vägkanten. Jag och Jess såg honom medan de andra missade honom. Vi vände runt bilen och fick en kort skymt av honom innan han försvann ner i en liten ravin. Jag ville hoppa ur bilen för att ta några kort med det fick jag inte. Hjälpte inte att jag sa att jag hade skolrekordet på 60m när jag gick i sexan. Så tyvärr har vi inga kort på björnen men vi har iaf sett en!

Vi var alltså i Whistler igår. Det ligger 120km norr om Vancouver och det är här de ska ha de nordiska samt alpina grenarna i OS 2010. För tillfället är det i princip 120km vägarbete upp till Whistler så det tog sin lilla stund att åka upp.
Det är en mycket trevlig väg upp längs vattnet med finfina vyer. Whistler ligger på dryga 700m över havet så det var en del backar upp också.

Vi käkade lunch på The Spagehtti Factory( tack för tipset Annika!) och tog sen linbanan hela vägen upp till toppen. Strosade runt lite i det supersköna vädret och åkte sen ner till byn där vi strosade ännu mer.
Återigen en grym dag!

Nu laddar vi med lite frukost och sen ska vi ut och se om vi får syn på lite späckhuggare.


Här tog vi en liten frukost. Man har vattnet på ena sidan och höga berg på andra sidan vägen ända upp till Whistler i princip.


I liften på väg upp till toppen. Det är Whistler village man ser där nere. Till höger ser man Blackcombs backar.


Här vandrar vi mellan lift ett och lift två som tar oss ända upp till toppen som ligger dryga 2100 meter över havet.


Mycket trevliga vyer och en skön, uppfriskande luft.


Här är hela gänget på toppen av Whistler Mountain med Blackcomb i bakgrunden.


Till höger på detta kort ser man vägen som går ner till Vancouver. Den kallas "Sea to Sky Highway"


Whistler till vänster och Blackcomb till höger. De ska bygga världens längsta, fritt hängande, linbana mellan toppen rätt ner här och Blackcombs topp. Den blir 4km lång och mellan två av stolparna kommer de vara ett par km. Du kommer vara dryga 500 meter över backen.


Nere i byn hade de nån promotion för Paralympics 2010. I bakgrunden ser man Whistler Mountain.


Vi såg en coytote på väg tillbaka till Vancouver igen. Och alltså en svartbjörn men den fastnade inte på kort.


Vi har kuskat runt åtta pers i denna Chevrolet Tahoe. Man sitter helt ok och hade utan några problem fått in en pers till. De kan konsten att göra stora, bekväma, bilar här i Nordamerika.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ni ser ut att ha det oförskämt bra:) Härligt! Här hemma har jag tagit fram fingervantar och mössa. Känns som ett klokt beslut att avråda dig från att utmana björnen om din främsta merit är ett 18 år gammalt skolrekord...

Anonym sa...

Hej M o J,
Vad var det jag sa om björnar?
Vi såg dock inga andra björnar än inhängnade grizzlys, men jag var livrädd hela tiden, tyckte jag jag hade en i flåsandes baken hela tiden. Visst är Whistler vackert! Nu vill man ju åka dit även på vintern. Ha det så bra på valsafarin och var snabb med kameran. Vi tog nog 30 foton och ett blev halvskapligt.
/Annika

Lyxmannen sa...

Emma: Skönt at höra att det är risigt väder hemma i Sverige. Sånt värmer!

Du var helt rätt ute Annika. Vi var och kikade på ett vattenfall precis före vi såg björnen och man gick och kikade över axeln mest hela tiden.

Idag ska vi gå uppför Grouse Mountain om vädret tillåter. Blir till att ta med pinglor och bjällror eller nåt för att skrämma bort ev närgågna björnar.