onsdag 25 juni 2008

Ett år i lägenheten

Tiden går fort när man har kul. Idag är det 365 dagar sen Marta klev in i lägenheten i Symphony House på 56:e gatan med vår mäklare Debra.

Vi landade på midsommardagen(lördag) förra året och letade då runt lite själv i kvarteren runt Central Park för det var där vi ville bo. Hittade inget speciellt så vi bokade upp en mäklare till söndagen.Våra önskemål och prioriteringar såg ut enligt följande:

1. Nära Central Park - Älskar den parken så det var inget svårt förstaval.
2. A room with a view - Om man nu ska bo på Manhattan så ska man väl för fan ha lite utsikt!
3. Gym - Grymt skönt att ha det i huset.
4. Hyfsat nära en tunnelbana - Jess ska ändå till jobbet de flesta veckor.
5. Maxhyra på $3500/månad - Det fick inte rinna iväg hur mycket somhelst så vi satte en gräns. Den tummade vi lite på...

En kul grej var när vi på lördagen klev in i ett hus på femte avenyn och kanske 62:a gatan. Strax ovanför Apple Store. Vi hade flugit från Sverige den dagen så man var inte helt fräsch. Jag kom dit i bakvänd keps och en sliten tischa. Frågade om de hade några ledig lägenheter och killen i repan bad oss vänta lite så skulle han hämta chefen. Kom ner en dam i kostym och vi sa att vi ville hyra en lägenhet ett år. Hon började då berätta lite om vad de erbjöd och sa sen att det kostade ungefär 25.000 i månaden. Perfekt tänkte vi först men sen kollade jag och Jess på varann och sa;
"-Hur fan kan hon veta att vi är från Sverige och har en budget på strax under 25.000 SEK??"
Visade sig såklart att en tvåa kostade 25.000 DOLLAR i månaden. Men då ingick färska blommor varje dag... Jag fann mig hyfsat snabbt och sa att vi hade en budget på 10.000 dollar sen pös vi snabbare än snabbt.

På söndagen sen var vi runt och kikade på 7-8 olika lägenheter med Debra, vår mäklare, men ingen var riktigt vad vi letade efter. Antingen låg de lite fel eller så var de risiga i sig. Hopplöst tänkte vi.
Jess drog sen till jobbet på måndagen och jag möter upp Debra för att fortsätta leta. Första lägenheten hon tar mig till är den vi idag bor i. Vi åkte direkt upp till solterassen och redan där var det klart. Jag ringde direkt till Jess, utan att ha sett själva lägenheten, och sa;
"-Det är klart!"
Den var allt vi ville ha och lite till. Perfekt läge vid Central Park. Grym utsikt från 39:e våningen MED balkong vilket inte är så vanligt på Manhattan. Gym OCH pool plus en riktigt trevlig solterass. Nära till flera olika tunnelbanor. Nästan inom den budget vi satt upp.

En annan annorlunda sak jämfört med Sverige var att du var tvungen att visa upp ett sparkapital på 42 månadshyror som en liten säkerhet för att du skulle få hyra lägenheten. Jag brukar säga att man inte får stå och falla på en månadshyra men vem fan har 42*3625 dollar på sitt konto liksom? Fick hjälp av Jess företag med den biten.

Debra skulle sen ha sin del vilket från början var 15% av en årshyra. Ganska mycket pengar med andra ord. Vi sa då att vi inte hade några pengar bla bla och fick till slut ner det till en månadshyra. Hon hade dock sett kontoutdraget från Jess bank som visade att hon hade mer än 42*3625 dollar på sitt konto :)
Det blev mycket pengar men vi hade aldrig hittat denna lägenhet utan henne så det fick det vara värt!

Ni kan se mer bilder från vårat lilla crib här


Solterrassen var det första de visade mig. Hur kan det inte vara klart då liksom? Man behöver inte snacka så mycket som mäklare om man kan visa upp denna utsikt...


Första tre veckorna i Juli var jag kvar i Sverige medan Jess lärde sig lite om jobbet på börsen. Hon bodde då på en luftmadrass utan tv/internet, möbler, bestick och annat man kan ha nytta av i en lägenhet :)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Man verkar kunna tjäna stora pengar på att leverera färska blommor dagligen.
Kanske kan vara en affärsidé Marta?
/v

Anonym sa...

Hmmm...alltså hur mkt gick lägenheten på om man får fråga???

Mallis in real life sa...

Man lever bara en gång så varför ska man nöja sig med mindre. Jag hade dock inte behövt nån balkong eftersom jag inte kunnat nyttja den!

Fast å andra sidan kanske det skulle vara en bra avvänjningsgrej mot höjdskräck!

=)

Anonym sa...

Hej mannen !

Vore kul att ta en partykväll ihop när du kommer hem.

Njut av tiden, snart lökar du på jobbet igen

Blarn

Lyxmannen sa...

Kan kanske vara en idé V. Annars hade ju Rauken en idé om att sälja fiskedrag...

Hyran ligger på 3625 dollar i månaden. Den höjs nu i månadsskiftet till 3750. Nästan gratis ;)

Mallis: Jag var livrädd i början. Stod och häll mig i dörren när jag var ut på balkongen. Men man vänjer sig antar jag. Nu är det kanon att sitta därute!!

Blarn: Denna gång är det ingen konstigheter. Skyller på Kalle förra gången!!