söndag 22 juni 2008

Jess födelsedag

Det blev en finfin födelsedag för Jess. Jag mötte upp henne och Superswede-Grobecker efter jobbet nere vid börsen för att sen gemensamt tåga ner till Battery Park och kika på midsommarfirandet. Mer om det spektaklet senare.

Då Jess fyllde år tyckte vi att hon fick välja restaurang kvällen till ära. Självklart valde hon Knickerbocker. Detta steakhouse har kanske den bästa sideorden i hela New York, Truffle Bleu Cheese Fries. Satan va fina de är!
Det blev Filet Mignon för alla tre och en fin pava Pinot Noir för mig och Jess medan Superswede-Grobecker svepte ett par bägare öl.

I Zagat-guiden får Knickerbocker Food 20, Decor 18, Service 19, $46. Sisådär betyg men köttet är hur fint somhelst och både Jess och Superswede-Grobecker tyckte detta var bättre än Peter Luger där vi ju var förra fredagen. Jag gillar nog Peter Luger bättre trots allt.

Efter maten var klockan bara strax efter 22.00 så vi promenerade till Union Square där vi på Wholefoods köpte på oss ett pound(0.5kg) av den kanske godaste osten jag någonsin smakat.
Det var matbloggaren och connaisseuren Zwampen som tipsade om den osten i sin blogg. Humbolt Fog heter och det är en GRYM chevreost. Vet inte om den går att köpa Sverige men om ni ser röken av den så är rekommendationen KÖP!

Tog sen en taxi till Superswede-Grobecker så han fick svida om lite och sen en ny taxi till oss där vi lirade kort, käkade ost och drack rödvin till det började rinna rödtjut ur öronen på oss.
Jess tog en seger, Superswede-Grobecker noll segrar och Marta tre segrar på pokern. Avslutade med en Chicago där Marta spelade upp sig till 37 poäng och sen skulle gå ut med en Chicago som man ju får 15 poäng för. Superswede-Grobecker fick då ett fyrtal och skulle dra ner mig på noll vilket är helt enligt gällande regler men jag lyckades övertyga honom att ta sina poäng efter spelet istället då han skulle gå ut om han gjorde det. Ok, sa Superswede-Grobecker sen valde jag såklart en Chicago så han inte kunde räkna sitt fyrtal och jag vann. Kanske hade han fått i sig några pavor rött för mycket den stackarn.

Vi ringde också upp Rauken och Stress-V vid 02.30 och gratulerade Rauken på hans födelsedag innan vi tvingade en sliten Superswede-Grobecker att dra. Kom i säng vid 03.00 och vaknade inte förrän 12.10 idag vilket är rekord i sova-länge för Jess och mig.


Jess och Superswede-Grobecker firar midsommar i Battery Park. Mer om det imorgon.


Truffle Bleu Cheese Fries. Fifan så fina! Smält Blue Cheese över fina pommes. Gudomligt.


Filet Mignon med sötpotatis och lite spenat plus en sås av okänd sort. Smaskens.


Ace of Spades och lite rött.


Några pavor rött och ett halvt kilo Humboldt Fog kan rädda många kvällar.


Här är för övrigt Jess hårband. Hon var väl inte "crazy about it" om man säger så. Jag och Superswede-Grobecker (som ville köpa det) tyckte däremot det var jäkligt sjysst. Vem passar bäst i det??

5 kommentarer:

Anonym sa...

Synd för Jess att du är lite för inne för henne... Annars hade det ju kunnat bli en bra present!
/v

Anonym sa...

när får man se klänningen? (så att man vet vad som är inne och vilken kopia man ska gå och leta upp i affären)
/v

Lyxmannen sa...

Det är lite synd ibland att Jess inte är mer modig.

Klänningarna är på plats nu, enbart för dig V!

Anonym sa...

Helvete va käket ser fint ut. Nä nu måste jag bara till NY snart asså!

/Erik

Lyxmannen sa...

Du är välkommen närsom Rauken!!