torsdag 12 juni 2008

Svenska städer

När vi hade lagt oss till rätta på stranden igår kände jag att detta kommer bli en lång dag... vi måste hitta på något roligt tidsfördriv. Jag föreslog en lek för Martin, svenska städer, och efter att jag dragit reglerna var han för ovanlighetens skull på. Han brukar alltid rata mina lekar men alltså inte denna gång. Leken gick ut på att man säger en stad/ort i Sverige typ "Sundsvall" och då ska den andra säga en stad som börjar på den bokstaven staden innan slutade på, i detta fall typ "Luleå" och så vidare, ja ni fattar.

Martin hade ett stort leende på läpparna och frågade om han fick börja. Ok, sa jag och då kommer det "Kalix". Vad i hela friden säger man nu??? Finns det ens några svenska städer/orter som börjar på X?? Jag tror inte det, och det visste ju såklart Martin och det var därför han så gärna ville vara med och leka och ville börja.

F*n, J*a, S*t!! Jag var genast tvungen att ändra reglerna.

J: Kalix är faktiskt uteslutet, det får du inte ta.
M: Va? Det sa du inget om.
J: Jag säger det nu. Det är jag som bestämmer reglerna och Kalix är inte med i tävlingen.
M: 1-0 till Marta, 1-0 till Marta (mer som en sång, ja ni kan säkert höra hur han låter)
J: Inte en chans, det står 0-0 och nu börjar vi om.
M: Antingen ger du mig segern och vi fortsätter eller så lägger vi av på en gång.
J: Ok, vi fortsätter (observera att jag i princip aldrig gav honom den segern)

Tävlingen fortsatte med ny omgång.
M: Lidköping
J: Grums
M: Skeppshult
J: Trekanten
M: Trekanten kan du ju för f*n inte ta, vart ligger det?
J: Utanför Kalmar, vi kan ringa pappa får du se.
M: Tveksamt
J: Det är du på N, kan du nån eller?
M: Norrby
J: Norrby finns inte, vart ligger det?
M: Norrby mötte vi i handbollen massor av gånger.
Och det var där han avslöjade sig, att försöka med ett handbollslag var väl inte ett av Martins smartaste drag. Han försökte bara pumpa mig med (påhittade) orter som slutade på Y för att jag skulle få det svårt. Jag tycker ändå att jag löste flertalet av dem bra med "Yngshyttan, Ynglingabo, Yttermalung" osv.

Hur tävlingen slutade rent resutatmässigt råder det delade meningar om, helt klart var väl att vi inte var direkt sams i alla fall...

Undra vad jag ska hitta på för lek/tävling på stranden idag? Förslag någon? Det måste givetvis vara en där jag har stora chanser att vinna!

/Jessica

11 kommentarer:

Lyxmannen sa...

Jag vill bara klargöra följande.
Man kan ju inte ändra reglerna under spelets gång. Då får man ge vinsten till vinnaren och sen ändra reglerna.

Flera av Jess städer på Y finns inte vilket hon vägrar erkänna även nu.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_Sveriges_t%C3%A4torter

Att ha Jessicas pappa, Börje, som domare går inte. Även om man bevisar att han har fel så ger han sig inte. Han har så att säga att aldrig fel.

Ny Beach nu!

Mallis in real life sa...

Kul å se att staden jag bor i i alla fall är med. Att Kalix inte är med i en sån här typ av "tävling" vet ju alla.

Döh....

Anonym sa...

Jess, du kan väl fortsätta din mynthobby. Ta med en metalldetektor till stranden och leta på. Blir lugnt och skönt för Marta där han ligger och lyssnar på Brucan i sin ipod. Inga gräl kommer det bli heller.
Eller är du ingen riktig myntsamlare??
Kram V

Anonym sa...

Jessica- att du fortfarande bjuder Martin på sådana där segrar. Obegripligt. När ska du förstå att det inte alls är lika roligt att slå dig om du bara lägger dig ner, säger "jaja, du vann, vi tar om det med nya regler"
/storasyster

Anonym sa...

Förresten, får ni inte in sportradion där borta? Ni borde kunna streama från datorn annars. Ni har ju bärbar. För isf slipper ni ju hitta på egna lekar. Då är ni ju sysselsatta så länge det är sändning.
/V. igen.

Anonym sa...

Man kan defenitivt INTE ändra reglerna under spelets gång.... Då hade ju Martin varit miljonär efter sin tripp till Las Vegas/K

Anonym sa...

Norrby = en del av Borås.
Helt fel att säga att det är en egen stad.

Trekanten ligger mycket riktigt i närheten av Kalmar (kanske till och med mellan Kalmar och Nybro). Fotbollsstadion (?) heter Åvallen för övrigt.

Pämpa! Du vann!

/Hacke

Anonym sa...

Synd pämpa, att tävlingen inte inkluderade kinesiska städer. 99% av all städer på x finns i landet i öst.

/a.et

Anonym sa...

Trodde du bodde i Gbg Mallis?

V: Vi såg några som samlade mynt idag, ska köpa såna gadgets till Jess!

K-ör: Skönt att du är på min sida, verkar vara en av de få...

Hacke: Norrby måste finnas i Västmanland också. Har för mig vi alltid mötte dem i handbollen...
Trekanten är väl ett vägskäl inget mer??

A:et Vi får köra världsstäder nästa gång...

Mallis in real life sa...

Marta: Näpp, jag bor i hederliga Lidköping!

Fast jag är ofta i Gbg...

Anonym sa...

Linkopenga minsann. Aldrig varit där vad jag kan minnas.
Kanske värt ett besök?