onsdag 1 oktober 2008

En kväll i spritens tecken

Edit: Vi har nu fått tag i lite bilder så detta inlägg är åter aktuellt.

Det blev en riktigt hård kväll igår. Somnade strax efter 03.00 med en fot i backen då rummet snurrade i otäckt hög fart.

Vi började med en fördrink hemma hos oss och sen middag på Mercer Kitchen med fördrink och vin till maten. Det kan ni läsa om i inlägget under.
Hjärnkapaciteten var här på finfina 95%

Andra stoppet blev sen vodkabaren Pravda som ligger på Lafayette Street mellan Houston och Prince street. De har en mängd olika vodkadrinkar och du kan även beställa Iransk kaviar för dryga 500 dollar per person. Här drack vi bara en drink var innan vi gav oss av igen.
Hjärnkapaciteten var här på fortfarande fina 90%


Lyxmannen dricker direkt ur blandaren. Moget.

Tredje stoppet blev den anrika restaurangen/baren El Sombrero nere på Lower East Side. Den är väl inte känd för sin mat kanske men de har fina Margaritas! Vi beställde en pitcher med peach maragarita till att börja med. Nu hade Jess dragit hem och tagit emot våra nya gäster så det var bara jag, Jonny och Diana.
Vi satt och surrade om väsentliga saker ett tag och den första pitchern försvann rätt fort så vi beställde in en till fast denna gång en strawberry margarita. Det är lite oklart hur mycket en pitcher är men jag tror det är mer än en liter i den och de snålar inte med spriten så nånstans här börjar det gå utför rätt fort.
Hjärnkapaciteten sjönk här drastiskt till 45%


Här drack vi alltså ett par pitchers margarita. Det var här det tog stopp så att säga.

Fjärde stoppet blev sen på The Back Room som också ligger nere på Lower East Side. Ett skönt ställe som du inte hittar om du inte vet vad du letar efter. Vi fick fråga efter vägen ett par gånger och hade det inte stått en stor dörrvakt utanför ingången hade vi aldrig hitta det. Efter att vakten släppt in dig får du gå nerför en trappa till en smal gränd där det är becksvart och sen ska du ta dig upp för en trappa för att komma till själva klubben. Småcoolt.
Här mötte vi upp Superswede-Grobecker, Super-Mac Håkansson och lite annat folk.
The Back Room rekommenderas varmt om ni ska ut och kika på New Yorks nattliv. Här serverar man drinkarna i stora tekoppar och ölen kommer i såna bruna papperspåsar som alkisarna kör med.
Här slank det ner ytterligare ett par drinkar var och berusningen började nå oanade nivåer.
Hjärnkapaciteten var nu nere på dryga 30%


Så här såg det ut när man skulle in till The Back Room. Som hämtat ur en skum film.


Man blev serverad ur tekoppar. Annorlunda.


Du får ölen i såna risiga papperspåsar. Superswede-Grobecker kör både en öl och en grogg.


Lyxmannen djupt inne i dimman.


När vi skulle gå så körde Jonny nåt förortstecken på dörrvakten. Hade han sett vilket tecken det var hade Jonny varit en död man idag.

Femte stoppet blev sen loungen Madame X som ligger på West Houston Street vilket är på gränsen mellan Soho och Noho antar jag. (Soho står ju för SOuth of HOuston street)
Det var egentligen tänkt att vi skulle till Pacha direkt efter The Back Room men när vi satt i taxin fick jag ett sms från min vän Tyler som var på nån fest på Madame X så vi stannade till där på vägen. Det var nån polare från college som hade fest där så vi sa att vi tillhörde det gänget och fick gå upp på övervåningen där det var packat med folk.
Från Madame X har jag inte några klara minnesbilder så jag kan inte delge er hur det såg ut därinne. Det slank ner ytterligare ett par drinkar var tror jag för jag minns att jag betalade några drinkar med ett kort som inte var mitt eget.
Hjärnkapaciteten sjönk nu med 10% för varje drink så den var nu nere på 9%

Det såg väl ut typ såhär när vi drog från de sista ställena. Notera Jonnys ögon. Även Lyxmannen börjar här bli sliten...

Sjätte stoppet blev sen Pacha där tanken var att vi skulle dansa oss nyktra. Eller nåt. Pacha har för övrigt en RUSKIGT tung lista av DJ´s som ska lira där i höst.
När vi väl kom fram till kassan så sa käringen som satt där att det skulle kosta 40 dollar att gå in. Trots att hjärnkapaciteten var nere på låga 5% så fattade jag ändå beslutet att vi inte skulle betala 40 dollar per person för att gå in och dansa en dryg timme. De stänger ju 04.00 och klockan var nu efter 02.30. Vi gick istället ut på gatan och hängde ett tag innan Jonny och Diana tog taxi hem och jag tänkte med mina 5% att jag skulle gå hem för att nyktra till. Det blev en vinglig promenad från 46:e gatan och 12:e avenyn hem till lägenheten på 56:e/8:e.

Promenaden kan ha räddat mig litegrann idag faktiskt. Kom hem runt 03.00 och snackade lite med syster Emma och hennes kille som kommit på besök. Drack två liter mjölk och la mig med foten i backen för att dämpa karusellen som snurrade runt i huvudet.
Det är ett bra trick för alla er som ibland upplever karuseller efter en hård kväll. Sätt ner ena foten i backen så brukar det gå bra att somna sen är det bara att hoppas att ni vaknar upp fräscha.
Själv vaknade jag upp vid 09.00 och luktade, enligt de tre övriga i lägenheten, mycket sprit. Sen var det avspark 10.00 ute i Queens. Mer om det i ett senare inlägg..

7 kommentarer:

Anonym sa...

Så där ja !!! Reflektera över en sanning i ditt inlägg. Vi män kan trots stort alkoholintag bedöma olika situationer korrekt. Såsom att inte pröjsa 40 dollar för att dansa i en timme och att alltid dricka ordentligt innan match ;-)/K
Keep it up!!

Lyxmannen sa...

hehehe
Det visade sig vara ett rättbeslut även om gårdagens fotbollsmatch blev en misär då jag inte orkade ta många löpsteg..

Anonym sa...

Borde inte Houston vara gränsen mellan Soho och Noho?? Bara undrar

El Sombrero har man besökt för sista gången. Efter en tävling mot Anders i den berömda CAI-traditionen Cone Head kommer jag ha svårt att å dit igen.

/V

Anonym sa...

En ok DJ-lineup under hsöten. Ungefär som Debaser Medis eller statt i Skara.

Ganska sliten lyxman med "te-koppen" i högsta hugg...

/Hacke

Anonym sa...

Låter trevligt. Hälsa backstabbern att han ser något onyckter ut på sista bilden ;)

/Eddie

Anonym sa...

Kändis varning! E det inte "King of the dancefloor" (John Travolta) på ett av korten?!?!?! /K

Lyxmannen sa...

Houston blir ju West Houston väster om Broadway V, same same :)
El Sombrero har skördat sina offer genom åren...

Vi kan nog se lite slitna ut på några av de sista bilderna..

Helt rätt K. Det var dock inte ett dansställe men såna petitesser bryr sig inte J Travolta om !!!