tisdag 7 oktober 2008

Amerikansk fotboll är TUFFT

Kikade på lite Monday Night Football igår. New Orleans Saints mot Minnesota Vikings i NFL, den amerikanska fotbollsligan. Vikings vann med 30-27.

Jag undrar om det finns en tuffare sport i hela världen än Amerikansk fotboll? När man pratar med folk från Sverige säger de alltid att rugby är tuffare för där har de inga skydd. Må så vara att de inte har skydd men jag lovar att det heller inte blir samma kollisioner som i Amerikansk fotboll. Under matchen igår var det några riktigt tuffa tacklingar. Att inte folk bryter mer ben eller har av fler korsband är ett mysterium.
Det finns nog en anledning till att de bara spelar 16 matcher i grundserien. Spelet är såpass tufft att det inte skulle gå att ha fler matcher under en säsong.

I filmen nedan är det New Orleans quarterback, Drew Brees, som eldar igång laget inför en match för ett par veckor sen. Han gör detta inför varje match. Det måste vara svårt att inte gå igång av detta. Mer sånt i svensk fotboll ;)


Här är en HÅRD tackling från igår. Alltid lite läskigt när det blir hjälm mot hjälm och det händer lite titt som tätt. Ni kan ju prova själva att ta på en hjälm och sen springa i full fart in i en vägg så får ni se hur ni mår ;) Han som blev tacklad här hjälptes av planen men kom sen in efter ett par minuter igen. Hårt.


Här är en riktigt otäck tackling för ett par veckor sen då New York Jets och Arizona Cardinals möttes. Killen som tacklas fick åka till sjukhus men ska enligt uppgift vara ok nu.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Vad sägs om det Nya Zeeländska rugbylandslaget "krigsdans" inför viktiga matcher?

http://www.youtube.com/watch?v=uHW1K2LeQXE&feature=related

Anonym sa...

omöjligt att inte bli laddad till bristningsgränsen av detta:

http://www.youtube.com/watch?v=-hLrp5r5C54

Anonym sa...

Skön dans där!

Engelsmän kan minsann sjunga. Har sett några videos från när Celticsfansen laddar på inför nån CL-match. Ståpäls lång väg!

Anonym sa...

Tycker nog att det delas ut en hel del hårda smällar....

http://www.youtube.com/watch?v=KdiEcSdIqbs

Anonym sa...

hahaha dem har ju skydd, rugby och american football r som att jamfora ishockey ett lag med skydd ett utan...brutalt samma tacklingar men utan skydd d r helt sjukt...kolla en rugby match sa ser du skillnaden...

Anonym sa...

Billy Miller, alltså. Vilken man!

Har fått myntet nu, förresten. Tack!
/F.

Lyxmannen sa...

Det är klart det är hårt i rugby också, jag tror inget annat, men jag tror det blir hårdare smällar och mer skador i amerikansk fotboll.
Det räcker att se en punt return för att förstå hur mycket det verkligen smäller.

Grymt att myntet kom fram! Har du en fullständig samling nu?

Anonym sa...

Långt ifrån.. Känns som att jag har rånat er på ett mynt faktiskt!
Oklahoma-myntet har varit min lyckopeng sen jag kom hem från NY i April, och när jag såg att just det myntet var ett av de få ni saknade så kände jag att jag kunde offra det i utbyte mot ett annat. Sen visade det sig att ni inte behövde mitt, men ni var snälla nog att skicka ett ändå!
Nu när jag ändå har fått ihop tre mynt från tre olika städer kan jag lika gärna börja samla. Det blir lite svårare för mig som inte har världens bästa tillgång till quarters, men som tur är så har jag många kompisar som åker till Usa just nu, jag får be dem titta igenom växelpengarna innan de åker hem. Tack igen!
/F

Anonym sa...

Update: Det går redan framåt. Har nu fått quarters från Kentucky, New York, Michigan och Wyoming. Det rullar på!
/F