fredag 31 oktober 2008

Fyrtio minuter fyrtioåtta sekunder - 40.48

Det förra rekordet på 45.23 KROSSADES idag. Det nya rekordet lyder på 40.48 runt de dryga 9.75 kilometerna. Kross! Ledsen att göra dig besviken Hacke ;)

Började annars sådär idag. Vaknade 05.30 och kunde inte somna om då vi hade tonvis med saker att göra idag. Käkade en bra grötfrukost och sen fixade vi med lägenheten fram till 10.00 då det blev en pastatallrik med korvslantar till.

Fick ett sms av den tilltänkta haren att vi skulle mötas 12.30 vid Columbus Circle. Var på plats exakt 12.30 men ingen hare. 12.50 gick jag tillbaka till lägenheten och det visade sig att de satt fast i New York-trafiken.

Haren heter egentligen Mattias Hellström från Eskilstuna, är gammalt tennisproffs och spelade faktiskt final i Australien Open för juniorer för en massa år sen. Han var då en av världens bästa juniorer för de födda 1978 och yngre. Han var som bäst rankad runt 350 i världen och bor numer i Skanör med sin fruga Cissi.
Tanken var att han skulle hjälpa Lyxmannen till stordåd men redan innan start insåg jag att det skulle bli tufft att hänga på haren då han siktade på att gå under 40 minuter.

Det ska sägas att det har tränats på hyfsat den senaste tiden. Har kört lite intervaller, en del backträning och lite styrka samt ätit lite bättre. Tappat dryga 3kg också vilket märks. I söndags när jag körde sista träningspasset inför rekordförsöket kändes kroppen lätt och fin.
Den 22:a augusti förra året skrev jag att 40 minuter skulle sitta fint. Det var inte så långt borta.

Vi gick ut i ett brutalt tempo och redan efter dryga 200 meter fick jag släppa kontakten. Jag skojar inte med 200 meter. Jag hade 175 i puls efter 200 meter och min Garmin sa att vi löpte i 4-minuters tempo. Jag fick släppa och kom sen aldrig ifatt haren.
Jag hittade dock ett bra tempo och lyckades hålla koncentrationen uppe. Det kan låta konstigt men så fort jag tänker på andra saker så saktar jag automatiskt ner och tappar i tempo.
Första mellantiden är ovanför The Boathouse efter drygt 2km löpning. Förut har jag haft 09.40 som bäst här. Idag 08.25.
Andra mellantiden är sen vid vändningen på 110:e gatan. Kom dit efter exakt 22 minuters löpning. Förut har jag varit här på 24.30 som snabbast.
I backarna upp till reservoaren så var det bara att bita i. När jag sen närmade mig målet ökade jag och gav det jag hade. Vid Sheep Meadow håller de nu på att sätta upp målgången för New York-maraton som går av stapeln på söndag. Där fick man springa en liten omväg och jag krockade med en dam. Gissa vilken nationalitet? En risig fransyska såklart. Där tappade jag väl några sekunder men inget jag drar av tid för.
Kom alltså i mål mer än 4.30 snabbare än förra bästa-tiden. På en riktig mil hade det väl landat runt 42 minuter vilket får anses som ok.

Vid målet stod haren och Cissi och väntade på mig. Han fick tiden 38.55. Sjukt bra. Nu har ni nåt att bita i om ni ska till New York och löpa era svenska slackers!


En nöjd Lyxman


Cissi och Mattias Hellström två mycket trevliga personer. Vi träffade dem för första gången i söndags men som Jess sa när vi satt och käkade ikväll:
"-Det känns mer som det är våra polare än Grobeckers" :)

11 kommentarer:

Anonym sa...

Bra gjort!!!! Nu har jag något att träna till under våren. Milen på 40 känns helt plötsligt görbart:-)
/V

Anonym sa...

Starkt jobbat..Snygg putsning av det gammla.
Ha en skön sista vecka nu..
//
Frenka

Anonym sa...

Grattis! Bra jobbat!

Önskar er en fantastisk sista vecka därborta. Jag kommer verkligen att sakna denna blogg av hela mitt hjärta!!

/Susanne

Lyxmannen sa...

Tack alla!
Det finns mer att hämta.
Se till att kläck ur dig ungen så kan vi börja träna på allvar V!
Fram till dess får jag väl nöja mig med din make..

Nicklas sa...

Ciao!

Imponerande löpt Lyxmannen :) !! Verkar som ett sådant tufft lyxliv ändå går att kombinera med löpning. Trodde inte det var möjligt ;) . Måste tacka för en fantastiskt trevlig blogg under detta år. Har aldrig förr följt en sådan men nu har jag börjat följa några stycken men inte så slaviskt som din - självklart! Lycka till med löpningen, nu är det bara att anmäla sig till Göteborgsvarvet i vår. Halvmara är väl inget för en lyxman som fått börja ett enklare liv som arbetare. Ha det gôtt & hälsa arbetaren / Nicklas, Filipstad

Anonym sa...

Visste att mitt inlägg skulle motivera dig. Mitt "pep-talk" gjorde susen, där fick du något att tänka på under rundan. Tvekar inte att ta äran för åtminstone 3 minuter av rekordförbättringen. ;)

Grymt löpt! Nu räknar jag med att Boqvist endast ser ryggen av dig under midnattsloppet i augusti! Ska nog komma på något att "peppa" dig med tills dess...

/Hacke

Anonym sa...

Det var ett trevligt litet lopp i parken, tyckte jag. Första gången jag agerat hare faktiskt - lite kul när man druckit en flaska vin varje kväll sen man kom till NY...och så hänger du bara med 200 meter...vad hände!? Jag som tänkte börja lite lugnt. Jag var tydligen riktigt dålig som hare

Men fan Marta...man kanske ska börja TRÄNA lite löpning på allvar nu - jag får se...

/Haren

Anonym sa...

Var du nytömd!? Annars finns det ett par minuter till att kapa ;-)/K

Lyxmannen sa...

Nicklas: Har tagit åt mig av de tipsen du delade med dig av förra året faktiskt. Lite av förtjänsten är nog din!

Hacke: Det var bra tändvätska, jag ger dig cred för 65 sekunder.

Haren: Du var grym!! Kunde inte gjort det utan dig.

K: Hade laddat bra utan att släppa några detaljer..

Anonym sa...

Hej på er alla! Kul att få ett livstecken från dig Niklas.
Vi springer inte och tävlar men vi har gått till Malmön idag och hade ryggsäck med kaffe med oss. Härligt. Strålande väder och minus två grader imorse. Sträckan är ungefär 13 kilometer.
Kram från mamsen i Köping

Lyxmannen sa...

Att gå är underskatta som konditionsträning!!
13km är en bra tur. Well done!