måndag 20 oktober 2008

Morgonrunda i Central Park

Idag löptes det i Central Park igen. Denna underbara park som kommer vara det jag saknar allra mest när vi flyttar hem. Kanske är den som skönast en tidig måndagmorgon. Det är inte lika mycket folk som på helgen och det är ingen trängsel i "löparspåret".

Det är barnvagnar som rullas fram av andra housewives.
Det är hundar som springer lösa. Massvis med hundar som springar lösa.
Det är taxibilar som kör människor till jobbet.
Det är en sol som jobbar sig upp över husen på Upper East Side.
Det är fåglar som kvittrar.
Det är löv som skiftar färg. Det är gult, rött och grönt i en enda stor tavla.
Det är ett lugn och en ro som jag lärt mig älska.

Lagom tills man kommer fram till Metropolitan Museum börjar man komma in i andra andningen. Förbi reservoaren går det alltid lätt. Längs North Meadow vindlar vägen fram likt en fjällbäck. Den slingrar sig sen ner till vändningen vid 110:e gatan där en 600m lång uppförsbacke väntar. Här nånstans vet man vilken tid man kommer landa på. Den backen följs sen av tre till. Ingen direkt vila mellan dem. När man passerar reservoaren igen når man högsta punkten på rundan. Det är lättsprunget nu. Det går normalt sett fort här. Från "Swedish Cottage" och in tar det under sju minuter. Hinner jag fram för att slå rekordet? Vid Sheep Meadow är man rejält trött men det är bara att bita i. Efter målgång dricker jag vatten vid Columbus Circle och klockan är strax efter 09.00 en måndag i oktober. Jag har just löpt milen i världens skönaste park, Central Park.


Central Park en måndag i oktober 2008.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Låter inte helt fel att träna i Central Park :o)

Skall du fortsätta och blogga när ni flyttar hem till Sverige igen eller kommer denna blogg att upphöra?

/L-H

Hälsa till Jessica!

Mallis in real life sa...

Jag kanske helt enkelt får ta med mig löparskorna och ta en runda! Aldrig förr har väl motion låtit så lockande.

/Mallid

Mallis in real life sa...

Jaha, nu bytte jag namn helt plötsligt.

Mallis heter jag och inget annat.

Lyxmannen sa...

Tja L-H!
Central Park är grymt!
Vi får väl se vad som händer med bloggen. Blir nog ett break till en början iaf sen får vi se vad vi får lust till :)

Du är väl lite av en träningsprodukt Mallis? Ta med löpagrejerna och ta en runda någon av de första dagarna då ni kommer vara jetlaggade. Rekommenderas!

Jessica sa...

Hej L-H!

Kul att höra av er på bloggen! Nu är det inte många dagar tills vi flyttar hem igen, vi får försöka ta en roadtrip i Sverige och hälsa på alla, jag antar att killarna är lite större nu än sist jag såg dem?! :)

Ha det så bra och hälsa alla!
kram Jessica