fredag 31 oktober 2008

Wall Street

Vi har nu sovit en natt nere på Wall Street. Det fick bli pizza, cola, chips, godis och till det lite hockey och basket på tv. Ett rejält firande för två sportnördar med andra ord.

Lägenheten är hur schysst somhelst. En Penthouse-våning mitt på Wall Street är inte helt fel. När man kliver in i hissen med någon annan så ser man alltid till att ställa sig längst bort från själva knapparna så de får fråga vilken våning man ska till.
"-Penthouse please." och sen ser man helt oberörd ut.
Ni ska veta att det alltid är prestige att åka högst upp med hissen här på Manhattan. Ju högre upp ju mer betalar du för din lägenhet. Vi bodde ju på våning 39 i vårat hus och hade bara tre våningar över oss med lägenheter. Sen var det gym och kontor på 43-44. Om man klev in i hisser men någon som skulle till 41 t ex så var det bara att trycka 42 och sen åka upp dit och vända. Det hände ett par gånger faktiskt.
Här på Wall Street kan man bara åka till PH, Penthouse, så här är jag kung. Ska nog lägga en timme eller två på att bara åka hiss idag.

Jess gör idag sin sista arbetsdag på AMEX. Hon har dagen till ära inga svarta skor, de är kvar i gamla lägenhten, så det får bli ett par vita sneakers och en skrynklig skjorta då det inte finns något strykjärn i lägenheten. Det är klass rakt igenom.

Jag ska hämta de sista sakerna i lägenheten och lämna tillbaka nycklarna. Sen blir det nog en bio idag. Det har jag gjort mig förtjänt av. Förhoppningsvis hinner jag dit innan lunch och kan nyttja deras AM-rabatt. (AM=Ante Meridiem=före lunch)

Ikväll ska vi sen till Annika och kika på Halloween-paraden. Hon har en brandstege vid sin lägenhet där man har en förträfflig utsikt tydligen. Ett tag funderade vi på att klä ut oss och själva gå i paraden men allt meck med utflytten har tagit musten ur oss.

Har ingen dator idag så på återhörande imorgon eller nåt.


Det är Wall Street man ser där nere till vänster.


Och i dagsljus.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Damn.. jag har alltid varit impad av New York, men jag har aldrig varit där. Men efter man ser sånna här bilder så måste jag ju bara ta mig en tripp dit och kolla in The big apple!

Anonym sa...

Har följt ditt blogande om livet som Lyxmann i NY, av en slump hittade jag bloggen när jag var ute och sökte på J.S och Vale Do Lobo (har själv varit å litar VDL)-kommer sakna dina sköna inlägg på denna blogg!!

Rock ON!!

/Nicke

Lyxmannen sa...

The Big Apple borde stå högt upp på allas reselistor!!! Kan bara rekommendera det varmt.

Nicke: Vad sköt du på VDL? Mycket trevlig bana måste jag säga.

Kul att du gillar bloggen. Den självdör väl snart men en vecka till kommer det nog diverse inlägg...

Mallis in real life sa...

Åh vilken schysst utsikt.

Ja, snart är man där. Hur är vädret?

/Mallis

Anonym sa...

Låter som en värdig avslutning för Lyxmannen, och stackars Jess får jobba in i det sista:) Ha det nu så bra de sista dagarna i NY. Vi ser fram emot att ni kommer hem!

Lyxmannen sa...

Vädret är grymt. Igår var det 10 grader och sol efter ett par kalla dagar.

Ses snart syster!

Anonym sa...

Är du säker på det där med Ante Meridiem... jag trodde det var after midnight = AM (och pre-midnight = PM)

Anonym sa...

Har annars hört att det finns shyssta utklädningskläder att köpa i NY. Vad sägs om en giraff och en drake. Det kanske blir till paraden nästa år. Say no more:-)
/V

Lyxmannen sa...

Hyfsat säker: http://en.wikipedia.org/wiki/Ante_meridiem :)

Lyxmannen sa...

En drake och en giraff låter som ett par grymma kostymer V. Ni kanske vill låna? :)

Anonym sa...

Wikipedia som säker källa....mmmmm, don't think so

Lyxmannen sa...

Allt som står på wikipedia är väl sant? :)
http://scienceworld.wolfram.com/astronomy/AnteMeridiem.html