onsdag 1 oktober 2008

Staten Island Ferry

Häromdagen tog vi färjan över till Staten Island för att kika lite på de södra delarna av Manhattan. Vi tajmade in solnedgången ganska bra så det blev några schyssta vyer.

Staten Island Ferry är en gratisbåt som går från den allra södraste delen på Manhattan över till Staten Island. Den går med 15 eller 30 minuters trafik mest hela dagen och det tar en timme fram och tillbaka. Rekommenderas!


Jess, Peter och Emma på däck.


Statue of Liberty eller Frihetsgudinnan på svenska.


Ellis Island.


På väg tillbaka hade det blivit mörkt. Båten ni ser är en Staten Island Ferry.


Downtown Manhattan en helt vanlig kväll i september.

11 kommentarer:

Anonym sa...

10 November blir isåfall en mycket tråkig dag. Denna underbara NY blogg tar sitt slut :( Längtar varje dag att läsa ett nytt inlägg. Mycket underhållande. Good Work!

Anonym sa...

Fantastiska bilder!!! Som så många ggr i denna härliga blogg. Jag tror att vi är många som kommer att sakna er NYC-blogg när ni åker hem. Detta är den enda blogg jag med glädje följer dagligen.Anledningen var från början ett New York-intresse men det är Lyxmannens fantastiska språk, humor och intressanta iakttagelser i kombination med underbara bilder och filminslag som fått mig fast! Jag undrar, kommer det inte att bli vemodigt att lämna stan nu? Och kan du tänka dig fortsätta blogga i någon form? Tack för all härlig underhållning! /S.

Lyxmannen sa...

Tack för de snälla orden!! Det värmer ska ni veta!

Det är klart det kommer bli vemodigt. Det har inte riktigt sjunkit in att vi snart ska dra tror jag. Vi har en månad med skoj framför oss sen vi får vi ta itu med allt det jobbiga hemma i Sverige :)

Det är tveksamt om det blir nån bloggning från Sverige. Det tar lite tid som det kommer finnas mindre av med ett heltidsjobb antar jag. Sen är det väl inte samma grej med en tvåa i Solna som en tvåa på Manhattan antar jag. Många stories skriver sig själva här.
Det ska dock sägas att jag tycker det är kul att skriva annars skulle jag inte hålla på så vi får väl se...

Har du kommenterat en del förut S? Jess lillasyster skriver nämligen också S så jag har trott det var hon :)

Anonym sa...

Zzzzzzzzzzzzz...... Marta, tro inte för gott om dig själv nu o sväva iväg!!

//P

Anonym sa...

Sila hyllningarna, han kommer bli odräglig att umgås med i Solna sedan.

/Hacke

Anonym sa...

För övrigt en grym bild på Frihetsgudinnan.

/Hacke

Lyxmannen sa...

Keep em comin´!!

Det blev en sjukt bra bild. Hade lite flyt där också. En minut till och det hade blivit en helt annan bild.

Anonym sa...

Jag har kommenterat en handfull gånger tror jag, skrivit både "S" samt "Susanne". Var i NYC för första gången en vecka förra året i månadsskiftet okt-nov med min sambo och sen kom vi hem och började planera nästa resa...;-)Det var i våras nån gång som jag i samband med detta upptäckte er blogg, och den visade sig ju, som sagt, vara beroendeframkallande! Nu åker vi igen i slutet av november för att uppleva lite Thanksgiving-food och Christmas Spirit! ;-) Två veckor denna gång, men då är ni tillbaka i Sverige om jag förstått saken rätt? Jag som just fått min sambo med på idén att uppsöka er gata för att se om ni stod däruppe och vinkade åt alla oss bloggfans, hihi! :-D Förresten tycker jag definitivt att du ska fortsättra blogga! Du är en begåvad skribent som med en intelligent och humoristisk blick beskriver omvärlden och dina tankar omkring den på ett personligt och underhållande vis, och jag vill läsa det du skriver från Solna, och andra ställen ni besöker, också. Har du förresten noterat hur mycket ointressanta skräpbloggar som existerar? Tydligen läses en hel del av dem dessutom av en himla massa individer... Allt väl till er därborta!/Susanne

Lyxmannen sa...

Då är det inte omöjligt att jag blandat ihop dig med Jess syster ett par gånger :)
Vi har en skändarjargong mellan oss så hoppas du inte tagit illa upp!

Vi är tillbaka i Sverige när ni är här så jag kan tyvärr inte stå och vinka från balkongen, hade varit hur stort somhelst annars!

NY är lite beroendeframkallande så jag förstår att ni ska tillbaka. Vad har ni för planer denna gång??

Vad gäller bloggen får vi se lite var vi landar. Dina snälla ord väger förstås in :)

Anonym sa...

Marta.....lugn i stormen!
Så bra skriver du inte!

/P

Lyxmannen sa...

Jag älskar dig P! Alla dina 100 kg! ;)