onsdag 8 oktober 2008

Tennis i den sköna solen

Dagar som igår är det ok att vara avundsjuk på.

Började med att kika lite morgonsporten/entourage sen begav jag mig ner till Superswede-Grobecker. Vi gick ner till Paragons Sports på 18:e gatan/Broadway. Paragon är New Yorks överlägset bästa sportaffär. Vi köpte lite tennisbollar samt en biljett som man måste ha för att få lira på diverse tennisbanor runt om på Manhattan.
Tog sen en taxi från Union Square ner till Houston Street och FDR Drive. De har ett helt gäng med tennisbanor nere vid vattnet, just under Williamsburg Bridge.

Vädret var mer än bra. Sköna 17 grader varmt och strålande sol. Kändes lite som en varm vårdag.
Superswede-Grobecker var bättre än Lyxmannen i tennis det ska erkännas. Han har ju haft det lite tungt under året där han fortfarande inte besegrat Marta i golf eller någon annan sport faktiskt. Mest minnesvärd är väl min comeback på Forest Park. Men i tennisen får jag lägga mig platt och erkänna mig besegrad. Han har trots allt kuskat världen runt ett antal år och försörjt sig som tennisproffs. Han har också lirat grusturneringen i Båstad nåt år. Som bäst var han rankad runt 550 i världen. Riktigt där är inte Lyxmannen ännu...
Lirade i nästan 90 minuter innan vi gav oss. Ingen officiell match men jag kan meddela att jag på 90 minuter fick in exakt NOLL winners. S-G gav väggen ett ansikte.

Efter tennisen tog vi en promenad tillbaka till Avenue A och 7:e gatan där vi hittade en uteservering och tog en lång och skön lunch i den nu stekande solen. S-G skulle sen köpa en sladd till datorn så jag hängde med till Bestbuy där jag tvingade honom att köpa Planet Earth på blu-ray disc.

Det är på nåt sätt detta som gör New York till en så underbar stad att bara hänga i. Man kan ta en promenad från Lower East Side, in i East Village där man tar en lunch i solen Går vidare till kvarteren runt Union Square där det alltid är belamrat med tveksamma människor. Upp ett par gator där man går förbi Flat-Iron Building. Vidare upp till kaoset runt Macy´s och Empire. Samma stad men ändå så olika. Turisterna runt Macy´s är helt olika från de Manhattanbor som huserar i East Village. Pulsen är helt annorlunda men ändå så skön på sitt sätt.
Just pulsen är nog det jag kommer sakna mest när vi sticker hemåt igen. Man kan vara lite småsur eller trött eller vad det nu är men så fort du kommer ut på 56:e gatan och svänger in på Broadway får jag alltid ett leende på läpparna. Det första vi ser om vi går norrut är ju Columbus Circle och Central Park. Den bästa av alla parker där jag spenderat så mycket tid i de senaste 14 månaderna. Går vi söderut dyker Letterman-skylten upp utanför Ed Sullivan-teatern.
Det är svårt att inte njuta av allt man omges av. Jag älskar denna stad!

Efter Bestbuy gick hem till S-G och kikade ett avsnitt Planet Earth på hans 46 tums tv. Så jäkla snyggt filmad naturdokumentär!! Sen var det dags att gå hem och laga mat till Jess då klockan blivit efter 18.00. På det hela taget en grym tisdag i oktober här i New York.


Marta på plats under Williamsburg Bridge på den östra sidan av Manhattan.


Superswede-Grobecker var överladdad och kom i nån sponsrad dräkt från adidas...


Strålande väder!


Vi började med lite blandade förrätter. Mozarella sticks, jalapeno poppers, onion rings och chicken fingers.


Riktigt skönt att sitta i solen och käka/dricka lite. Här på Avenue A och 7:e gatan.

8 kommentarer:

Jessica sa...

Skönt att läsa att lite ödmjukhet finns kvar!

Mallis in real life sa...

Ser inte alls skönt ut!! Hoppas vädret håller i sig ända till november för jag vill oxå sitta ute och käka mozarella sticks och dricka bärs.

/Mallis

Lyxmannen sa...

Jag är alltid ödmjuk i motgång. I medgång kan det kanske vara sämre med den varan...

Mallis: Blir säkert kanonväder in i november. Förra året var det kanonväder i slutet på oktober/början på november.

Anonym sa...

Låter som en underbar dag. Om jag minns rätt hade du svårt att slå mig också där hemma på asfaltsplanen mellan Furan och Ringvägen!?
Tack för senast! Det är inte utan att man längtar tillbaka när man läser bloggen och huttrande går till jobbet här hemma i regn och rusk.

Lyxmannen sa...

Grym dag Empa. Jag har för övrigt aldrig tagit stryk på Furans asfaltsplan så det kanske var pappsen du slog??

Tack själv för senast!

Anonym sa...

SuperSwede måste vara grym, om han piskar dig i tennis......

Anonym sa...

Dra inte in pappa i det här! Jag är helt säker på att det var du... men jag förstår att du inte vill tappa ansiktet nu när du kämpat ett helt år med att bygga upp en image om den i sportsliga sammanhang oslagbara lyxmannen:)
Ha en bra lördag! Nu blir det VM-kval framför tv:n. Lär vara rätt mycket skador i det svenska laget. Har Lagerbäck ringt förresten?

Lyxmannen sa...

S-G är grym!

Emma jag har inte en aning om vad du pratar om.
Lagerbäck har inte ringt. Har egen match i Queens 0900 imorgon så jag hade inte kunnat vara med ändå.