torsdag 2 oktober 2008

MoMA - Museum of Modern Art

Konst eller konstigt. Det är en relevant fråga efter att vi igår besökte Museum of Modern Art. Jag undrar vem som bestämmer vad som tas in på MoMA? Sitter det nån sorts jury och bestämmer att det här är konst medan det där är skit? Det verkar vara en hårfin skillnad många gånger.
Jag har därför bestämt mig för att skicka in ett förslag på ett konstverk som de kanske kan vara intresserade av. Ni hittar det längst ner i detta inlägg.


Eder utsända konstkännare på plats utanför MoMA. Mr Lyxman med syster Emma.


Det här blev en personlig favorit. Mako Idemitsu´s verk "Another Day of a Housewife" från 1977. En 18 minuter lång film om en hemmafru i Japan på 70-talet. Här kan ni se hur hon pratar i telefon med en väninna. Hon vek också tvätt och lagade mat under filmen. Mycket intressant att se hur andra hemmafruar har det.


Det här var konstigt tyckte vi. Nån har ställt en påse kattsand mot en vägg och så kallas det konst.


Den här var också konstig tyckte vi. En rosa planka stod lutad mot en vägg och kallas konst.


Den här var också lite udda. Det var ju sånt här skit man satt och ritade i skolan när man var 10 år.


Till vänster ett upphängt lakan och till höger en kostym på väggen. Konst eller konstigt?


Överst en träbit mer några spikar i. Nederst bara ett datum. Konstigt va?


Till vänster en tom monter kallad skuggan. Till höger en sandsäck från svensken Claes Oldenburg. Tveksamt om det är konst.


En av dessa två bilder är från MoMA och en har William Karlsson 7 år ritat. Kan ni gissa vem som gjort vilken?


Det här idén ska jag skicka in till MoMA. Lite damm under en säng. Jag ska kalla den "A Modern Lyxman"

6 kommentarer:

Mallis in real life sa...

Kanske skulle jag ställa kissens kattsand lite sonika i ett hörn av vardagsrummet och kalla det för en "Rivig Installation".

Hade faktiskt tänkt gå till MoMa under vår nästa vistelse i NY. Ändrade mig just...

/M

Anonym sa...

Nu är nog jag en rutten person att bedöma vad som är konst eller inte men jag har lite svårt för det som man själv skulle kunna göra känns det som.
Fanns en avdelning med foton som var rätt cool men i övrigt var det inte så mycket för mig.

Du kanske ska skicka in din rivia installation till MoMA och se vad de säger :)

Anonym sa...

Kul att se att syrran fått dig till andra kulturaktiviteter än bardrinkar. Får höra av vänner och bekanta att vi har lyckats i uppfostaran av er. Men när dom är ute på eran blogg funderar dom vad vi hade för blandning i nappflaskan. Minns du? Pappa

Lyxmannen sa...

Hehehe, har ingen aning Pappsen!
Nåt bra var det väl !

Anonym sa...

Vafan har ni julgranen uppe redan??

/rauken

Anonym sa...

Det var en gammal bild Rauken, orkade inte ta en ny munder sängen ;)